دریافت مالیات از کاسبان املاک و مستغلات/ طولانی شدن مدت اجاره خانه

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

دریافت مالیات از کاسبان املاک و مستغلات/ طولانی شدن مدت اجاره خانه

وزیر راه و شهرسازی از تدوین سیاست‌های مالی به نفع اجاره‌های بلند مدت خبر داد و اعلام کرد: باید سیاست‌های مالیاتی در حوزه زمین به صورتی باشد که افراد برای کاسبی در املاک و مستغلات مالیات مربوطه را بپردازند.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عباس آخوندی در مراسم تودیع احمد اصغری مهرآبادی و معارفه محمد پژمان به عنوان رییس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: به رییس سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کردم که سیاست‌های مالی به نفع اجاره‌های بلند مدت تدوین شود و هر چه طول مدت اجاره افزایش یابد مستاجران از رفاه بیشتری برخوردار می‌شوند و موجر به کسب و کار با دوام می‌پردازد.

وی با اشاره به این که مهندس کازرونی، وزیر اسبق مسکن و شهرسازی به این وزارتخانه خدمات زیادی ارائه کرده است، پیشنهاد کرد:‌ نام ساختمان ملی زمین و مسکن به نام وی نام گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که هدف همه ما آبادانی ایران است، افزود: باید بهترین روش در جهت آبادی ایران در نظر گرفته شود.

به گفته آخوندی وجود مشکلات دلیل رفع آن‌ها و اقدام، بهترین فعالیت برای زمین و مسکن است.

وی یکی از مهمترین وظایف مدیران در این سازمان را در اختیار داشتن خدمات سنجیده اعلام و اظهار کرد: باید این مدیران در جهت بهبود کیفیت و اقدامات دولت سنجیده عمل کنند که نمونه بارز آن اعلام اعداد و ارقام است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: گزارش‌های آماری به تنهایی برای پیشرفت کار کفایت نمی‌کند بلکه باید در کنار آن‌ها حق انتخاب به شهروندان و کرامت و توسعه پایدار رعایت شود.

آخوندی با اشاره به ایجاد عدالت میان شهروندان و بهره‌برداری در کسب و کار آن‌ها گفت: باید سنجه‌هایی از آمار و ارقام اعلام شود و این سنجه‌ها در بهبود، کارآیی، کیفیت زندگی شهروندان، توزیع عادلانه سرزمین و عدالت جغرافیایی بررسی شود.

وی افزود: باید در کنار همه مباحث عملیاتی، مباحث نظری نیز در نظر گرفته شود چراکه هنوز جامعه به آن نیاز دارد.

رشد 200 درصدی شهرنشینی
به گفته وزیر راه و شهرسازی مدیریت زمین از بحث‌های مهم و قابل توجه کشور است و باید توجه شود که از ابتدای انقلاب تاکنون رشد 200 درصدی جمعیت شهری را شاهد بوده‌ایم که این امر موجبات مشکلاتی شده است.

آخوندی تاکید کرد:‌ توسعه سریع شهرنشینی نیازمند تامین انواع زیربناها و متوازن ساختن آموزش‌های مختلف است چرا که مدیریت زمین باید هم در سطح سرزمین و هم در سطح مراکز شهرها مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به جمعیت شهر مشهد که در دهه 70 حدود 22 هزار هکتار بوده است، گفت: جمعیت این شهر حدود 15 سال پیش نزدیک به دو میلیون نفر بوده اما امروز مساحت این شهر با 29 هزار هکتار به حدود 3.2 رسیده است که باید جمعیت و مساحت شهر متوازن باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مدیریت زمین در شهر تهران نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ به گونه‌ای که مهندس کازرونی در سال‌های گذشته جمعیت تهران را تا 7.5 میلیون نفر تاکید می‌کرد چرا که امکان تامین خدمات زیر بنایی و محیط زیست بیش از این تعداد در تهران موجود نیست و مردم با محدودیت منابع به ویژه آب مواجه می‌شوند.

اجرای طرح جامع تهران 25 سال زمان می‌برد
به گفته آخوندی اگر طرح جامع تهران تصویب شود حدود 25 سال زمان برای اجرای کامل این طرح نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت پر جمعیتی تهران گفت: حداقل جمعیت تهران در شب 8.5 میلیون نفر است اما جمعیت این شهر در روز به بیش از 10 میلیون نفر می‌رسد که کیفیت زندگی و سالم زیستی خدشه‌دار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از اواخر دهه 40 و 50 در کشور توجه به شهرهای صنعتی در 120 کیلومتری تهران دیده می‌شد، گفت: کنترل توسعه صنایع زنگ خطری برای تهران بوده است.

آخوندی تاکید کرد: از ابتدای اتوبان تهران تا قم، تابلوهای وجود شهرک‌های صنعتی به شدت برای این شهر مخاطره‌آمیز هستند و باید مدیریت زمین برای همه بخش‌ها در نظر گرفته شود.

ضرورت مدیریت زمین در تهران
وزیر راه و شهرسازی افزود: عده زیادی برای منافع خود و کسب سودهای زیاد فعالیت می‌کنند اما باید در کلان‌شهرهایی همچون تهران کنترل زمین صورت گیرد.

وی تصریح کرد: حوزه نفوذ شهر تهران به بیش از 12 میلیون نفر گسترش داشته که می‌توان گفت حدود 18 درصد جمعیت کشور در تهران متمرکز شده‌ است.

آخوندی خطاب به رییس جدید سازمان ملی زمین و مسکن گفت: برای آن دسته از افرادی که با زمین کاسبی می‌کنند باید توزیع مناسبی در نظر گرفته شود. همچنین برای توزیع مناسب جمعیت در سرزمین و دسترسی آسان به حمل و نقل نیز برنامه‌های جدیدی در نظر گرفته می‌شود؛ به گونه ای که مدیریت زمین با پشتوانه طرح‌های توسعه حمل و نقل پیوند زده شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید سیاست‌های زمین در کنار سیاست‌های تجهیز منابع بانک‌ها همراه شود؛ به طوری که بحث عمده در کشور سودهای از اراضی است و عده زیادی حفظ ارزش پول خود را به واسطه زمین انجام داده‌اند.

افزایش حق انتخاب برای متقاضیان مسکن مهر
آخوندی درباره مسکن مهر به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور گفت: دولت پایبند به کلیه تعهدات دولت قبلی است و باید ثبات اقتصادی در این باره ایجاد شود.

وی با بیان این‌که فارغ از هر خشنودی و غیر خشنودی از ایجاد تعهدات مسکن مهر گفت: کاری که باید انجام شود ادامه می‌یابد چرا که ما باید خود را جای تک تک متقاضیان مسکن مهر قرار دهیم و بتوانیم با افزایش کیفیت رضایت‌مندی آن‌ها را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گسترش حق انتخاب از جمله اقدامات برای متقاضیان مسکن مهر است.

تصویر: