بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی، معاملات و نقدشوندگی سهام شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

بررسی ارتباط بین عدم تقارن اطلاعاتی، معاملات و نقدشوندگی سهام شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پژوهش حاضر به بررسي ارتباط بين عدم تقارن اطلاعاتی، حجم معاملات و نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي‌پردازد. در اين پژوهش به منظور اندازه‌گيري معاملات سهام از معيارهای حجم معاملات و تعداد معاملات و برای اندازه‏گیری نقدشوندگی از معیارهای نقد شوندگی سهم، نقدشوندگی بازار و ریسک نقدشوندگی بازار و همچنین براي آزمون فرضيه‏ها از روش رگرسيون خطی چند متغیره و به علت نوع داده‏هاي مورد مطالعه، روش داده‏هاي تركيبي استفاده شده، داده‏هاي تركيبي به دو شكل تابلويي و تلفيقي نشان داده مي‏شوند. براي انتخاب بين روش داده‏هاي تابلويي و تلفيقي از آزمون F ليمر استفاده شده است. اين پژوهش از لحاظ هدف كاربردي و از لحاظ ماهيت توصيفي-همبستگي است. جامعه آماری این پژوهش شامل شركت‏هاي پذيرفته شده در بورس اوارق بهادار تهران در قلمرو زماني بين سال‏هاي 1384 تا 1390 است که با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک،94 شرکت در نمونه آماری این پژوهش قرار گرفته اند.برای انجام کلیه تخمین ها از نرم افزارآماری استفاده شده است.
يافته‌هاي پژوهش حاضر حاکي از آن است که بين معاملات سهام و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد و همچنین رابطه منفی و معنی داری بین نقدشوندگی سهام و عدم تقارن اطلاعاتی وجود دارد. بنابراين مي‏توان نتيجه گرفت که با افزايش ميزان معاملات سهام و نقدشوندگی سهام، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش مي‌يابد

شماره نشریه: 
8
فصل انتشار: 
فایل PDF: 
سال انتشار: