رابطه اقلام تعهدي اختياري و محافظه كاري حسابداري

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

رابطه اقلام تعهدي اختياري و محافظه كاري حسابداري

چكيده

اين تحقيق به بررسي رابطه اقلام تعهدي اختياري و محافظه­كاري حسابداري در بازار سرمايه ايران پرداخته شده است. در اين تحقيق اقلام تعهدي به دو جزء اقلام تعهدي اختياري و غيراختياري تقسيم شده و با استفاده از مدل جونز اندازه گيري شده اند.جهت آزمون رابطه­ي اقلام تعهدي (اعم از اختياري و غيراختياري) با محافظه­كاري از مدل باسو استفاده شده است. فرضیه­های تدوین شده در این تحقیق به شرح ذیل است:

فرضیه اول: اقلام تعهدی اختياري با محافظه­کاری حسابداري رابطه­ معنا­دار دارد.

فرضیه دوم: اقلام تعهدی غیر­اختياري با محافظه­کاری حسابداري رابطه­ معنا­دار دارد.

فرضیه سوم: اقلام­تعهدی اختياري و اقلام تعهدی غیر­اختياري به یک اندازه محافظه­کاری حسابداري را تبیین می­کنند. با توجه به فرضیه­های فوق، اقلام تعهدی اختیاری و غیراختیاری متغیر­های مستقل و محافظه­کاری متغیر وابسته خواهد بود.  بر اساس يك نمونه متشكل از 720 سال – شركت از ميان شركت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سال­هاي 1378 تا 1386، نتايج حاكي از آن بود كه اقلام تعهدي اختياري با محافظه­كاري حسابداري رابطه معنا­دار دارد. از سوي ديگر بررسي­هاي انجام گرفته در اين مطالعه، حاكي از عدم وجود رابطه معنا­دار بين اقلام تعهدي غيراختياري و محافظه­كاري حسابداري است؛ لذا مي­توان بيان نمود كه اقلام تعهدي اختياري و غيراختياري به يك اندازه محافظه­كاري را تبيين نمي­كنند.

شماره نشریه: 
15
فصل انتشار: 
فایل PDF: 
سال انتشار: