«ستان» به بورس می‌آید

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

«ستان» به بورس می‌آید

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی نرم‌افزار «ستان» تا پایان سال خبر داد و گفت: راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری و صندوق‌های قابل معامله در بورس و امکان معامله صندوق‌ها در بورس از برنامه‌های مهم نیمه دوم سال این مدیریت است.

قاسم محسني گفت: با راه‌اندازی این نرم‌افزار، همه نهادهای مالی می‌توانند به‌صورت الکترونیکی با سازمان بورس ارتباط داشته باشند. او در خصوص سایر برنامه‌های اين معاونت گفت: راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری در دستور کار قرار دارد که وظیفه آنها تعیین رتبه اعتباری یا ریسک اعتباری شرکت‌ها یا اوراق بهادار منتشر شده است. وی ادامه داد: به این صورت که این موسسات با بررسی‌های مفصلی که انجام می‌دهند، تعیین می‌کنند شرکتی که تعهداتی دارد یا ناشر اوراق بهادار که درخصوص اوراق بهادار تعهداتی دارد تا چه حد امکان عمل به تعهدات خود را دارد. محسنی خاطرنشان کرد: این در حالی است که هر چه رتبه اعتباری یک ورقه بهادار یا یک شرکت پایین‌تر باشد به این معنا است که ریسک آن شرکت بالاتر است و لذا سرمایه‌گذاران می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند. این عضو هیات مدیره سازمان بورس تصریح کرد: همچنین امسال بحث شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت پیگیری می‌شود که مطابق قانون این شرکت‌ها باید شرایط پذیرش در فرابورس یا بورس را فراهم کنند. وی با اشاره به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، نهاد مالی هستند، ابراز كرد: از این رو باید الزامات مربوط به نهادهای مالی را هم رعایت کنند تا در بورس یا فرابورس پذیرفته شوند تا در نهایت سهام آنها قابل معامله در این بازار شود. وی به دیگر برنامه‌های معاونت نظارت بر نهادهای مالی اشاره کرد و افزود: برنامه بعدی راه‌اندازی «کال‌سنتر» در شرکت‌های کارگزاری است تا مشتریان بتوانند از طریق این سیستم، سفارش‌های خود را به ‌صورت تلفنی و با صوت، ارائه کنند. وی با بیان اینکه صندوق‌ها انواع مختلفی دارند، تصریح کرد: گروهی از صندوق‌ها در اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند، مانند گواهی سپرده بانکی، اوراق مشارکت یا اوراق اجاره که ریسک پایینی دارند و انتظار می‌رود بازدهی آنها نیز به تناسب پایین‌تر باشد. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: گروه دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند که این گروه ریسک بالاتری دارند و انتظار می‌رود بازدهی بالاتری هم داشته باشند. محسنی خاطرنشان کرد: در نیمه اول امسال با توجه به اینکه بازار روند نزولی داشت بازدهی صندوق‌ها کاهش یافت، اما بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت مثبت بود. وی ادامه داد: اما روند یک ماه اخیر می‌تواند بازدهی صندوق‌ها در سهام را بهبود بخشد و اگر این روند ادامه یابد، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند از صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر باشد. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال صندوق جدیدی در بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود، گفت: دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری دیگر هم وجود دارد. نخست آنکه امکان تخصیص سود برای صندوق‌های موجود فراهم می شود تا چنانچه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند باشند طی دوره، سودهای حاصله یا بخشی از آن را دریافت کنند، بتوانند در صندوق‌هایی که امکان تقسیم سود برایشان فراهم است، سرمایه‌گذاری کنند. عضو هیات مدیره سازمان با اشاره به اینکه نوع دیگر صندوق‌ها، صندوق‌های پذیرفته شده در بورس هستند، گفت: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس پذیرفته نشده‌اند، بلکه صدور و ابطال واحدهاي صندوق سرمايه گذاري خارج از بورس انجام می‌شود. این در حالی است که تلاش می‌شود صندوقی طراحی شود که وارد بورس شده و معامله شوند.

نقل از ایسنا

تصویر: