ابزار بيمه سهام راه اندازي شد

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

ابزار بيمه سهام راه اندازي شد

به گزارش روابط عمومي بورس تهران، علي صحرايي معاون بازار بورس اوراق بهادار با اعلام خبر فوق گفت: اين ابزار جديد ، اوراق اختيار فروش تبعي نام دارد و با هدف ايجاد اطمينان به سهامداران به ويژه سهامداران حقيقي در بازار سرمايه براي کسب بازدهي مناسب ايجاد شده است.

وي در مورد کارکرد اين ابزار توضيح داد: کارکرد آن به شکلي است که دارنده اين اختيار مي تواند از حداقل بازدهي سپرده هاي بدون ريسک يا اوراق مشارکت 20 در صد ي بهره مند شود.

همچنين از تضاميني که سهامدار عمده و صادر کننده اختيار فروش تبعي دارد برخوردار شود، يعني سهام خود را در تاريخ اعمال به آنها با قيمتي پايه( قيمت اعمالي) به فروش رساند.

صحرايي اين ابزار را دو گانه دانست و اظهار داشت: سهامداران علاوه بر کسب حداقل سود بازار هاي موجود از مزاياي بازار سهام نيز بهره مند مي شوند.

معاون بازار بورس ادامه داد: اگر قيمت سهام در زمان فروش ( تاريخ اعمال) بيشتر از قيمت اعمال باشد، دارنده مي تواند در خصوص اين اوراق تصميم گيري كند، در غير اين صورت اگر قيمت سهام پايين تر از قيمت اعمال باشد، مي تواند از سه حالتي که در دستورالعمل پيش بيني شده استفاده کند.

وي در خصوص اين حالات تصريح کرد: در حالت اول، سهامدارعمده و صادرکننده اختيار فروش مي تواند مابه التفاوت قيمت روز بازار سهام و قيمت اعمال را به دارنده آن حق پرداخت كند، در حالت دوم نيز مي تواند ما به ازاي آن سهام را پرداخت کند و يا اينکه سهامشان را به قيمت اعمال بازخريد كنند.

معاون بازار شركت بورس مهمترين مزيت اين ابزار را يک نوع بيمه سهام ذکر کرد و افزود: مهمترين مزيت اين ابزار مصون سازي و ايجاد اطمينان به سهامداران جزء است که هم از بازدهي حداقل برابر سرمايه گذاري در حوزه بازار پول برخوردار شوند و هم از مزاياي سهامداري مانند­ دريافت سود نقدي و شرکت در افزايش سرمايه بهره مند شوند.

وي مکانيسم معاملاتي آن را ساده توصيف کرد و گفت: روز اول صادر کننده ا اختيار فروش تبعي، قيمت آپشن را مشخص مي کند و در ساعت 12 نماد مربوطه بازگشايي مي شود و مردم مي توانند تا ساعت 12.30 اين اختيار فروش را خريدار کنند.

صحرايي به نقدشوندگي اين اوراق اشاره کرد و گفت: اين اوراق بازار ثانويه ندارد و تنها صادركننده اين اوراق به يک قيمت ثابتي که بورس مشخص مي کند حق فروش دارد، و سهامدار ان حقيقي مي توانند نسبت به خريد آن اوراق، اقدام كند.

وي در خصوص تعيين قيمت اين ابزار گفت: قيمت بر اساس نرخ پاياني هر روز سهم توسط بورس مشخص مي شود و قيمت اعلامي فروشنده به طور روزانه در سامانه منتشر مي شود.

تصویر: