اجرای رفرم پولی در کشور

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

اجرای رفرم پولی در کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید صنیعی در نشست خبری با اشاره به طراحی‌های جدید بانک مرکزی برای ضرب سکه‌های یادبود و همچنین اسکناس‌های 500 ریالی و 1000 ریالی گفت:‌ بانک مرکزی برای چاپ اسکناس و طراحی‌های جدید از طرح مشاهیر و بزرگان علم و ادب ایران استفاده کرده و در رفرم پولی که قرار است در آینده انجام شود از این طرح‌ها استفاده خواهد شد.

وی افزود: اسکناس‌ در رفرم پولی 7 یا 8 قطعه است و همانطور که گفته شده از بزرگان و همچنین بناهای تاریخی شناخته شده که به تصویب یونسکو رسیده‌اند استفاده خواهد شد.

صنیعی گفت: در حوزه طلا هم سکه‌های گرمی، ربع، نیم و تمام بهار تغییراتی انجام گرفته و همچنین بسته‌بندی جدید برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این سکه‌ها به زودی روانه بازار خواهد شد.

رئیس سازمان تولید اسکناس مسکوک با بیان اینکه تاکنون 700 میلیون قطعه سکه‌ تحویل بانک‌ها داده‌ایم، گفت: سرانه اسکناس کشور 40 قطعه است که باید به 200 قطعه برسد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که در سال 93 بتوانیم سرانه مسکوک را به 100 قطعه برسانیم، سرانه سکه در دنیا 250 تا 600 قطعه است.

صنیعی با اشاره به تصویب قانونی در مجلس در سال 68 برای چاپ سکه‌های بهار آزادی با تصویر حضرت امام (ره) گفت: سکه‌هایی که تا قبل از سال 68 ضرب می‌شد بارگاه حضرت امام رضا (ع) را داشت و پشت آن طرحی گرافیکی از نام حضرت علی (ع) و بالای آن هم نام بانک ملی قرار داشت اما پس از این قانون بارگاه امام رضا (ع)در پشت سکه‌ها حک شد و روی سکه بارگاه امام خمینی قرار گرفت.

وی افزود: این طرح بر روی سکه‌‌های تمام بهار انجام شد، اما به دلیل آن که در آن دوره امکانات مناسبی برای چاپ این پرتره بر روی قطعات نیم‌سکه و ربع‌سکه امکان ضرب نبود و به همین دلیل این سکه‌ها با همان طرح قبلی عرضه شدند.

رئیس سازمان تولید اسکناس مسکوک ادامه داد: در سال 88 سکه گرمی برای اولین بار ضرب شد و در قالب بسته‌بندی جدید قرار گفت که در آن تاریخ و مشخصات نوشته نشده است.

صنیعی گفت: بنابراین هم قانون سال 68 مجلس تصویب شد و هم تفاوت قیمتی که در سال‌های قبل وجود داشت و بین سکه‌های سال‌های گذشته و سال‌های جدید در بازار تفاوت قیمتی وجود داشت با این کار از بین رفت.

وی با بیان اینکه برنامه بانک مرکزی در این بخش بسته‌بندی همه قطعات سکه است،‌گفت:‌ 2 سال برای این اقدام برنامه‌ریزی انجام شد و همچنین ماشین‌آلات ساخت آن در ایران طراحی شد.جنس بسته‌بندی از پلیستر است توسط شرکت‌های ساخت پلیمر در داخل انجام شده است.

رئیس سازمان تولید اسکناس مسکوک ادامه داد: قالب بسته‌بندی سکه‌ها 74 در 44 میلیمتر در قطع کارت‌های بانکی و رنگ آن شفاف است. مشخصات کامل آن و آرم بانک مرکزی در بسته‌بندی درج شده است.

وی در خصوص زمان عرضه این سکه‌ها در قالب بسته‌بندی جدید گفت: در ابتدا از این بسته‌بندی‌ها رونمایی شده و پس از آن از طریق بانک کارگشایی عرضه خواهد شد.

رئیس سازمان تولید اسکناس مسکوک در پاسخ به این سؤال که آیا با اجرای این طرح تفاوت قیمتی ناشی از اسکناس‌های با بسته‌بندی و بدون بسته‌بندی ایجاد نخواهد شد، گفت: هر کاری انجام شود به تفاوتی بین طرح قدیم و طرح جدید به وجود می‌آید و نمی‌توان گفت چون تفاوت رخ می‌دهد نباید این کار را انجام داد.

وی تصریح کرد: سکه 2.5 بهار آزادی فعلاً منتشر نمی‌شود زیرا متقاضی در بازار ندارد.

وی در خصوص بسته‌بندی‌‌هایی که در بازار توسط برخی صرافان انجام می‌شود، اظهار داشت: این بسته‌بندی‌های مورد تأیید بانک مرکزی نیست و اگر صرافی این کار را انجام دهد بانک مرکزی کاری برای مقابله با آن انجام نخواهد داد.

به گفته صنیعی، مطمئنا ظرف 3 سال همه این سکه‌ها در قالب بسته‌بندی و بازار موجود خواهد بود و با این روش سکه‌های تقلبی خود به خود از بازار حذف خواهند شد.

رئیس سازمان تولید اسکناس مسکوک با بیان اینکه احتمال ضرب سکه‌های کمتر از یک گرمی هم وجود دارد، گفت: البته این طرح هنوز در دست بررسی و مطالعه است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه در رفرم پولی، اسکناسها در چه قالب‌هایی عرضه می‌شود، گفت: در طراحی صورت گرفته 7 اسکناس در قالب‌های 1، 2، 5، 10، 20، 100 و 500 منتشر خواهد شد.

صنیعی ادامه داد: طرح حذف صفرها متوقف نشده و مطالعات آن انجام شده و از لحاظ نظری و اجرایی بانک مرکزی آمادگی لازم را برای اجرا دارد؛ زیرساخت‌های قانونی لازم برای اجرای این طرح باید انجام شود زیرا واحد پولی تغییر خواهد کرد.

به گفته وی، قانونی پولی و بانکی باید در این بخش تغییر کند و همچنین تورم باید نزولی و تثبیت شده باشد.

رئیس سازمان تولید اسکناس مسکوک گفت: قبل از اجرای این طرح حتماً باید اسکناس‌های درشت‌تر مانند 20 هزار تومانی چاپ شود تا میزان تعداد اسکناس در دست مردم از 8 میلیارد عدد به 4 میلیارد برسد و همچنین میزان مسکوکات هم به 200 عدد برای هر نفر افزایش یابد.

صنیعی با بیان اینکه 140 کشور دنیا تاکنون رفرم پولی را انجام داده‌اند، گفت: برخی از این کشورها موفق و برخی هم ناموفق هستند.

وی با بیان اینکه قطعات اسکناس در طراحی‌های جدید که پس از رفرم پولی انجام خواهد شد، 142 میلیمتر در 71 میلیمتر است، افزود: این اندازه‌گیری‌ها در اندازه اسکناس 500 ریالی است و در اولین اسکناس پیچرهای امنیتی بیشتری در نظر گرفته شده و همچنین تصویر بارگاه امام رضا (ع) استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد:‌ همه قطعات اسکناس در طرح جدید به همین اندازه خواهد بود و لازم به ذکر است ایران‌چک‌های جدیدی که بانک مرکزی منتشر خواهد کرد و همچنین اسکناس 20 هزار تومانی دقیقاً به اندازه 142 میلیمتر در 71 میلیمتر است.

صنیعی گفت: عرضه ایران‌چک جدید پس از تأمین اعتبار آن و تصویب بودجه سال 93 عملیاتی خواهد شد.

رئیس سازمان تولید اسکناس مسکوک در خصوص اجرای طرح حذف صفرها نیز گفت: فعلاً زمان مشخصی برای اجرای طرح حذف صفرها مشخص نشده است.

تصویر: