اما و اگرهای راه‌اندازی بورس ارز از زبان «عبده تبریزی»/ مراقب سفته‌بازی باشید

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

اما و اگرهای راه‌اندازی بورس ارز از زبان «عبده تبریزی»/ مراقب سفته‌بازی باشید

حسین عبده تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» در مورد راه‌اندازی بورس ارز اظهار داشت:‌ در صورتی که بورس ارز به صورت بازار آتی در نظر گرفته شود به نظر می‌رسد با توجه به اینکه عرضه‌ کننده ارز در ایران دولت است نه تنها کمکی به کنترل بازار نمی‌کند بلکه امکان بروز فساد در آن وجود دارد.

وی افزود: دراین بازار برخی افراد اطلاعات خاصی در اختیار دارند و می‌توانند اقدامات بعدی را برنامه‌ریزی کنند که این عامل موجب ایجاد رانت و فساد می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنده همواره از توسعه بورس‌ها حمایت می‌کنم که یک نمونه آن بورس انرژی است که با تمام مشکلاتی که دارد برای تشکیل آن کمک مشاوره‌ای دادم.

به گفته وی، در بورس ارز همان اتفاقی که برای معاملات سکه افتاد در این بازار هم رخ خواهد داد.

دبیرکل سابق سازمان بورس اوراق بهادار گفت: ‌فکر نمی‌کنم در این برهه از زمان بورس ارز به معنای فروش ابزارهای آتی بتواند به کنترل بازار کمک کند اما اگر منظور از بورس ارز یک تعریف محدودی است تا صادرکنندگان، عرضه کننده ارز باشند و واردکنندگان تقاضای خود را از این طریق تامین کنند تا هزینه‌های جستجو کاهش یابد قابل دفاع است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند به طور کلی تاسیس بورس ارز موجب ایجاد التهاب در بازار ارز خواهد شد و نباید ارز را به عنوان یک کالا در نظر گرفت گفت:‌هم‌اکنون بازار بین‌بانکی ارز در دنیا همان بورس ارز است و در حال حاضر بازار فارکس در این زمینه فعالیت می‌کند که قطعا فعالیت‌هایی گسترده دراین زمینه موجب نوسان نشده است.

عبده تبریزی افزود: آنچه که مهم است این است که در شرایط امروز ایران که دولت عرضه‌کننده عمده ارز است، ایجاد بورس ارز می‌تواند مورد سوء استفاده عده‌ای قرار گرفته و جریان سفته‌بازی از پوشش ریسک قوی‌تر باشد.

وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه جریان سفته‌بازی از پوشش ریسک قوی‌تر است در این برهه بنده با تاسیس بورس ارز مخالف هستم.

تبریزی تصریح کرد: در صورتی که شرایط به گونه‌ای باشد که صادرات غیرنفتی همانند سال گذشته مناسب باشد و روند صعودی داشته باشد و در کنار دولت بازیگران دیگری دراین بازار حضور داشته باشند، راه‌اندازی بورس ارز به کنترل بازار کمک خواهد کرد.

تصویر: