اولین شماره فصلنامه حسابداری سلامت منتشر گردید

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

اولین شماره فصلنامه حسابداری سلامت منتشر گردید

دانشگاه علوم پزشكي شيراز با همكاري معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در راستاي تقويت بنيه علمي و نظري راهبردهای مالي بخش سلامت و سایر بخش‌های عمومی کشور، اقدام به زمينه سازي انتشار فصلنامه‌ای با رویکرد علمي پژوهشي تحت عنوان "حسابداري سلامت" نموده است. در حقیقت، این فصلنامه با رسالت توسعه دانش حسابداری، بویژه در بخش‌های عمومی و مؤسسات غیرانتفاعی (از قبیل، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های عمومی و خصوصی)، و شناسایی مسائل حسابداری مرتبط و راه‌حل‌یابی برای آن، مبادرت به انتشار مقاله‌های پژوهشی و مروری – تحلیلی در کلیه حوزه‌های حسابداری شامل حسابداری و گزارشگری مالی، حسابداری مدیریت و حسابرسی می‌نماید.اولین شماره از این فصلنامه در تابستان 1391 با عناوین مقالات زیر منتشر گردیده است .

 

بررسی موانع استقرار بودجه عملیاتی در سازمان‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران

 نویسندگان :دکتر زهرا پورزمانی، بابك نادری

اصلاح نظام‌های بودجه‌ریزی کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌کند. هرچند که به نظر می‌رسد اجرای كامل بودجه‌ریزی عملیاتی با موانعی از جمله افزایش اختیارات مدیران اجرایی رده‌های پایین، تغییر رویكرد حسابداری دولتی به حسابداری تعهدی و اصلاح قانون محاسبات عمومی كشور روبه‌رو است، اما تغییر نظام بودجه‌ریزی به بودجه‌ریزی عملیاتی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای اقتصاد كشور به شمار می‌رود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی موانع موجود در فرایند استقرار بودجه عملیاتی بر اساس مدل شه در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ارائه‌ راه‌کارهایی برای رفع آن‌ها است.

دریافت مقاله

بررسی تأثیر سازه‌های فردی و اجتماعی بر درک اصول اخلاقی بین مدیران مالی و بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور

نویسندگان :دکتر محمد‌حسین ستایش، محمدهادی ماهر، مسعود ابوالحلاج

پژوهش حاضر در راستای ارائه نگرشی جدید نسبت به اصول اخلاقی و شناخت بیش‌تر عقاید و دیدگاه اخلاقی مدیران مالی و بودجه، به بررسی تأثیر سازه‌های فردی و اجتماعی بر درک اصول اخلاقی پرداخته است.

دریافت مقاله

بررسی گزارش‌گری مالی عملکرد زیست‌محیطی شرکت‌های آلاینده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نویسندگان : دکتر ابراهیم عباسی، فرهاد محمدی

هدف از این پژوهش، بررسی موارد افشاء شده و یا  افشاء نشده‌ی عملکرد زیست‌محیطی به‌وسیله شرکت‌های آلاینده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، با توجه به الزامات موجود در استانداردهای حسابداری ایران و قوانین و مقررات جاری كشور (قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و سایر قوانین مربوط) است.

امکان‌سنجی اجرای روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در بودجه‌بندی عملیاتی دستگاه‌های دولتی (مطالعه موردی: دستگاه‌های دولتی استان اصفهان)

نویسندگان : دکتر داریوش فروغی ، محمد حقیقی پراپری ، امیر رسائیان

در این پژوهش، عوامل مؤثر بر اجرای روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در بودجه‌بندی عملیاتی دستگاه‌های دولتی استان اصفهان، بررسی شده است.

دریافت مقاله

مقایسه سهم تأمین منابع مالی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از بخش‌های مختلف طی سال‌های برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي (1384 - 1388)

نویسندگان : دکتر رفعت محبی‌فر ، دکتر علیرضا شغلی ، مریم رمضانیان ، خاطره خوشنام

هدف از این مطالعه، اندازه‌گيري و تعيين وضعيت تأمين منابع مالي بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشکي زنجان طي سال‌های برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1384- 1388) است.

دریافت مقاله

محاسبه قیمت تمام شده دیالیز با استفاده از روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان شهید صدوقی یزد، 1389

نویسندگان : یونس محمدی ، الهام باغستانی ، دکتر محمد امین بهرامی ، سمانه انتظاریان اردکانی ، غلامرضا احمدی تهرانی

در پژوهش حاضر سعی بر آن است که با استفاده از روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت، قیمت تمام شده دیالیز در بیمارستان شهید صدوقی یزد محاسبه و با تعرفه خدمت مقایسه شود.

دریافت مقاله

بررسی میزان آشنایی مدیران‌ارشد مالی دستگاه‌های اجرایی استان فارس با روش‌های نوین بودجه‌ریزی

نویسندگان : دکتر غلامحسین مهدوی ، مریم گل‌محمدی

هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی مدیران‌ارشد مالی دستگاه‌های اجرایی استان فارس با روش‌های نوین بودجه‌ریزی و همچنین بررسی میزان موافقت یا مخالفت آنها با تغییر و تحولات جاری در نظام بودجه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی محل فعالیت آنها است.

دریافت مقاله

عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی نظام حسابداری تعهدی در مؤسسات تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

نویسندگان : دکتر حمیدرضا وکیلی‌فرد ، فرزاد نظری

توجه به ایفای نقش صحیح و به‌موقع مسئولیت پاسخ‌گویی و ارزیابی عملکرد مدیران، بکارگیری مبنای تعهدی در ثبت رویدادهای مالی واحدهای دولتی را بسیار مؤثر می‌سازد. از این رو، بررسی مزایا و معایب این مبنای حسابداری و عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی آن ضروری به نظر می‌رسد.

دریافت مقاله

 

 

تصویر: