بازارهای پول و سرمایه با مشکل مصرف منابع و کمبود نقدینگی مواجهند

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

بازارهای پول و سرمایه با مشکل مصرف منابع و کمبود نقدینگی مواجهند

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، محمدتقی نتاج در جریان برگزاری نشست مطبوعاتی با خبرنگاران حوزه بازار سرمایه با بیان اینکه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل همه نهادهای موثر در کارا شدن بازار سرمایه باشد، اظهار داشت: در برابر چنین ظرفیتی به دلیل اساسنامه موجود، این کانون فعلا متشکل از نهادهای سرمایه‌گذاری با عملیات محدود است اما با کارکرد هر چه بهتر کانون شرایط وسیع‌تری برای فعالیت‌ و توسعه بازار سرمایه ایجاد خواهد شد تا جمع کثیری از آن بهره مند شوند. در این میان برخی نواقص و مشکلات هم وجود دارندکه باید مدیریت شوند.

وی ادامه داد:این کانون در طول فعالیت خود تلاش کرده که در حوزه بازار سرمایه فعال باشد اما از نیازهای اصلی اقتصاد کشور هماهنگی دو بازار پول و سرمایه است. در این میان بازار سرمایه از لحاظ ساختاری نهادینه‌تر از بازار پول بوده اما در عمل بازار پول تسلط بیشتری بر اقتصاد دارد؛ این در حالی است که طبق موازین اقتصاد اسلامی و بانکداری بدون ربا این وضعیت باید تغییر کرده تا بازار سرمایه مسلط باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد اسلامی همه دست‌اندرکاران نظام باید دست در دست هم داده تا بازار سرمایه مسلط بر اقتصاد کشور بوده و جمع کثیری از فعالین در آن حضور داشته باشند ادامه داد: در این شرایط می‌توان شاهد شکل‌گیری بازاری عادلانه و توزیع منافع بین همه آحاد مردم خواهیم بود؛ بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد کشور ضرورت هماهنگی بین دو بازار پول و سرمایه بیشتر احساس می‌شود.

نتاج خاطرنشان کرد: در حال حاضر که بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه بوده و مهمترین مشکل آن همین موضوع است، حجم عظیمی از ورود سپرده‌ها در بازار پول رخ داده به همین دلیل بازار پول با مشکل مصرف منابع جمع‌آوری شده مواجه بوده و بانکها با چنین بحرانی روبرو هستند اما از آن سو بازار سرمایه با مشکل کمبود نقدینگی روبرو است، بنابراین اگر در این محیط اقتصادی مدیریت درستی صورت گیرد و سکانداران اصلی این دو بازار کنار هم باشند، این دو مشکل به سادگی قابل حل بوده و منجر به توسعه اقتصاد کشور خواهند شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: واقعیت این است که شرکت‌های بورسی علاوه بر کمبود نقدینگی با افت شاخص بازار سهام هم مواجه‌اند. شاخصی که در دوران رونق نشاط‌بخش اقتصاد و در دوران رکود موجب دلسردی می‌شود به همین دلیل باید هرچه سریعتر این دو بازار با یکدیگر هماهنگ شوند.

نایب رئیس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در پاسخ به این سوال فارس که چرا به رغم بروز چنین مشکلاتی این مسئله حل نمی‌شود و دو بازار پول و سرمایه کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند خاطرنشان کرد:این موضوع ناشی از رقابت دیرینه دو بازار بوده و هر کدام تصور می‌کنند که اگر بهتر عمل کنند می‌توانند بیشتر مورد توجه قرار گیرند اما واقعیت این است که از نگاه اقتصاد ملی چنین رقابتی مفید نیست چرا که به رشد اقتصاد ملی منجر نخواهد شد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در خاتمه اظهار داشت:‌در حالی 15 درصد از منابع بانک مهر معادل 3هزار میلیارد تومان در حوزه بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری شده که به دلیل وجود مشکلاتی در مقررات موجود بانک مرکزی و محدودیت‌های ورود موسسات مالی به بازار سهام، برای حمایت بیشتر از بازار سرمایه محدودیت داریم.

تصویر: