بررسی طرح جامع مالیاتی کشور در دیوان محاسبات کشور

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

بررسی طرح جامع مالیاتی کشور در دیوان محاسبات کشور

طرح جامع مالیاتی و پیش‌نویس لایحه تحول نظام مالیاتی کشور در نشستي با حضور مقامات ارشد و كارشناسان ديوان محاسبات و سازمان مالياتي كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين نشست كه در محل ديوان تشكيل شد، آقاي دکتر عسگری رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: "در راستای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و مکانیزیسیون نظام مالیاتی و طراحی وایجاد نظام جامع مالیاتی کشور، طرح جامع مالیاتی بعنوان اولویت کاری سازمان مالیاتی کشور در حال اجرا است." وي با اشاره به شروع مقدمات این طرح در سال ۱۳۸۸ و در دست اجرا بودن سه فاز از پنج فاز پیش‌بینی شده آن در حال حاضر، در مورد مزیت‌های طرح جامع مالیاتی گفت: "در این طرح همه کارهای مودیان از جمله درخواست، دادخواست و اعتراض‌ها کاملا الکترونیکی است و این امکان را به سازمان مالیاتی می‌دهد که علاوه بر اطلاعات تکمیل شده توسط مودیان، اطلاعات تکمیلی در مورد هر مودی از دستگاه‌های ذینفع دریافت و جمع‌بندی نهایی صورت گیرد." رئیس سازمان مالیاتی کشور افزود:"دستگاه‌های اجرایی موظفند پس از اجرای این سامانه، اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای مودیان را از قبیل معاملات، تجارت خارجی، قراردادهای فعالیت‌های تجاری، قراردادهای پیمانکاری، صدور مجوزهای اقتصادی و ... را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند." این مقام مالیاتی با اشاره به اجراي آزمایشی این طرح در دو استان تهران و اصفهان اظهار امیدواری كرد تا ۲ سال ديگر در سراسر کشور اجرایی شود.
در ادامه این نشست آقاي دکتر رحمانی فضلی رئیس کل دیوان محاسبات کشور با تاكيد بر ضرورت همکاری بین دیوان محاسبات و سازمان مالیاتی، اين همكاري را موجب تسریع پیشرفت برنامه تحول نظام مالیاتی کشور ذكر كرد و افزود: "هم اکنون که طرح جامع مالیاتی در مراحل مقدماتی است، لازم است تعریفی دقیق و جامع و مانع از مالیات ارایه شود. در حال حاضر سازمان‌های مختلف با اسم‌ها و عناوین مختلف از مردم وجوهي را وصول می‌کنند. در طرح جامع مالياتي باید راهکاری اندیشیده شود كه همه آنها در دو قالب مالیات و عوارض تعریف و سازمان‌های مسئول وصول هم به طور دقیق مشخص شوند." رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه گفت: "مشارکت مردم در پرداخت مالیات زمانی بالا می‌رود که رضایت مردم جلب شود و مردم تاثیر پرداخت‌های مالیاتی را در محیط زندگیشان احساس کنند."

تصویر: