بهبود همکاری بازار سرمایه و پول / راه‌اندازی سیستم معاملاتی جدید "پم "

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

بهبود همکاری بازار سرمایه و پول / راه‌اندازی سیستم معاملاتی جدید "پم "

رییس سازمان بورس به بهبود همکاری بازار سرمایه و بازار پول در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:رییس کل بانک مرکزی به تمامی محورهای مطرح شده توسط بازار سرمایه، دید مثبت داشته و آنها را در همکاری دو بازار ضروری و مهم دانستند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی صالح‌آبادی در حاشیه مراسم افتتاح تابلوی ETF در جمع‌ خبرنگاران، ارتباط بین بازار پول و بازار سرمایه را ارتباط بسیار مناسبی دانست و گفت: موضوعات همکاری بین بازار پول و بازار سرمایه در 30 بند تهیه شده و در جلسه‌ ی بین هیات مدیره سازمان بورس با رییس کل بانک مرکزی مطرح شد.

وی افزود: خوشبختانه رییس کل بانک مرکزی به تمامی محورهای مطرح شده دید مثبت داشته و آنها را در همکاری دو بازار ضروری و مهم دانستند. بنابراین مقرر شد در تمامی محورهای ایجاد شده کارگروهی تشکیل شود و جلسات مستمری بین سازمان بورس و بانک مرکزی برگزار شده تا جمع‌بندی نهایی صورت گیرد.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: هم چنین در جلسه‌ای که بین هیات مدیره سازمان بورس با رییس کل بانک مرکزی برگزار شد، دو طرف تاکید داشتند که بازار پول و سرمایه مکمل هم هستند و قرار است این دو بازار به تعدادی از نیاز‌ها و سلیقه‌های مختلف افراد پاسخ دهد.

رییس سازمان بورس عنوان کرد: تصور من این است که با رویکرد خوبی که وجود دارد همکاری بازار سرمایه و بازار پول در دولت یازدهم بهبود پیدا کند.

وی در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی صندوق‌های ارزی و اوراق آتی ارز به ایسنا گفت: اوراق آتی ارز یکی از محورهای همکاری با بانک مرکزی است و در صورتی که در کارگروه مورد نظر نتیجه‌ی لازم دست یابد با هماهنگی بانک مرکزی این اوراق راه‌اندازی می‌شود.

صالح‌آبادی افزود: هنوز جمع‌بندی مشخصی دراین خصوص انجام نشده و باید راه‌اندازی بازار آتی ارز در کارگروه مشترک مورد بحث قرار گیرد.

وی در مورد راه‌اندازی سیستم معاملاتی جدید" پم" توضیح داد و گفت: سیستم معاملاتی جدید پم راه‌اندازی شده و سرعت بالاتری نیز نسبت به سیستم قبلی دارد.

رییس سازمان بورس افزود: این سیستم امکانات جدیدی در اختیار کارگزاران قرار داده به‌طوری که در پم فعلی معامله‌گر مستقیما به سامانه اتصال دارد و کارگزار روی نماینده‌های خود نظارت و کنترل لازم ندارد، ولی سامانه‌ی جدید این امکان را می‌دهد که کارگزار روی معامله گران‌ خود نظارت بیشتری داشته باشند.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: این سامانه در چند روز گذشته در شهرستان آغاز به کار کرد و در تهران نیز طی روزهای آینده طی مراسمی افتتاح می‌شود.

وی افزود: طبیعی است که سامانه‌های جدید در ابتدا با مشکلاتی مواجه شوند ولی به مرور زمان قابلیت‌های آنها افزایش می‌یابد به‌طوری که اگر سیستم معاملاتی فعلی نبود معاملات آنلاین نیز راه‌اندازی نمی‌شد.

رییس سازمان بورس در ادامه دلایل رشد بورس را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه همواره در بازار‌های مالی جو روانی وجود دارد،خاطرنشان کرد:طبیعتا آنچه مهم است این است که باید روند رشد بازار در بلند‌مدت مورد توجه قرار گیرد. لذا نباید بازار‌ها را در کوتاه‌مدت بررسی کرده و باید بازار‌های مختلف را در بلند‌مدت با هم مقایسه کنیم.

صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: طبیعی است که تحولات مثبتی که اتفاق می‌افتد روی بازار سهام اثر مثبت می‌گذارد.

وی در مورد آزاد‌شدن سهام عدالت گفت: طرحی در مجلس در حال بررسی است و قرار است روی ساختار سهام عدالت در وزارت اقتصاد جلساتی برگزار شود.

رییس سازمان بورس ادامه داد: لذا مقرر شده است که با حضور سازمان خصوصی‌سازی و وزیر اقتصاد بررسی مجددی روی سهام عدالت برپا می‌شود و در چارچوب مناسب‌تری این طرح پیش رود.

صالح‌آبادی در ادامه عملکرد بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: ارزش بازار بورس و فرابورس در مجموع به 380 هزار میلیارد تومان رسیده و ارزش معاملات چهار بورس کشور از ابتدای سال تاکنون به 100 هزار میلیارد تومان رسیده است و به‌طور متوسط روزانه نزدیک به هزار میلیارد تومان در چهار بورس کشور معامله انجام شده است.

تصویر: