تحریمهای نفتی ایران نگران کننده است

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

تحریمهای نفتی ایران نگران کننده است

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک از تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ عبدالله البدری دبیرکل اوپک در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف در خصوص تحریم‌های سیاسی علیه ایران که باعث محدود شدن فعالیت‌های نفتی ایران شده و افزایش قیمت نفت را به دنبال داشته ابراز نگرانی کرد.

صنعت نفت جهان درپی تماس تلفنی اوباما و روحانی، روسای جمهور آمریکا و ایران امیدوار است که تحریم‌ها علیه ایران لغو شوند. البدری در این باره گفت: من نمی خواهم شاهد تحریم شدن کشورهای عضو اوپک باشم. تحریم ها مشکل ساز هستند. لغو این تحریم‌ها علیه ایران می تواند به رونق نفتی در ایران کمک کند. آن‌ها افراد بسیار تحصیل کرده‌ای دارند که شک ندارم می‌توانند برای منفعت جهان مثمرثمر باشند.

براساس این گزارش، شرکت‌های نفتی خارجی در حال حاضر از حضور در ایران منع هستند. گزارش‌ها حاکی از این است که صادرات نفت ایران با بیش از 50 درصد کاهش در یک سال گذشته مواجه شده و درآمد نفتی ایران کاهش یافته است.

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک افزود: اقدام دولت‌های اروپایی مبنی بر افزایش مالیات سوخت دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در جایگاه‌های عرضه بنزین این کشورها است نه هزینه واقعی قیمت نفت که اوپک اغلب به افزایش آن متهم می‌شود.

گفت: کشورهای عضو G7 که انگلیس یکی از اعضای آن است از طریق وضع مالیات به روی نفت ما نسبت به اعضای اوپک درآمد بیشتری دارند.

وی گفت: آنها از طریق وضع مالیات پول بیشتری در می‌آورند و این یک کار آسان است. آنها می توانند مالیات را افزایش دهند و اوپک را مقصر معرفی کنند و همه مردم به آن‌ها اعتماد خواهند کرد.

برآوردهای اوپک نشان می دهد که بین سال های 2007 تا 2011 اعضای سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی از طریق وضع مالیات روی فرآورده‌های نفتی بیش از پنج تریلیون و 500 میلیارد دلار درآمد داشته اند در حالی که درآمد اوپک در این دوره از تولید نفت چهار تریلیون و 200 میلیارد دلار بوده است.

البدری گفت: ‌این رقم هزینه تولید را که در برخی کشورها به 80 دلار در هر بشکه نفت می‌رسد تامین نمی‌کند.

دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک افزود:‌ ما قیمت‌ها را تعیین نمی‌کنیم بلکه بازار را بررسی و پس از بررسی عرضه و تقاضا و وضعیت اقتصادی و همچنین بازارهای سهام تصمیم می گیریم که آیا می توانیم بازار را با قیمتهای عادلانه راضی نگه داریم یا خیر.

البدری گفت: متاسفانه ما درباره مالیات کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. مقامات آمریکایی می‌گویند شما نمی‌توانید از دو چیز بگریزید که مالیات و مرگ هستند. وقتی که در سال 2008 قیمت‌های نفت به اوج 147 دلار در هر بشکه رسید بسیاری از کارشناسان نفتی پیش بینی کردند که جهان به دوران اوج خود در زمینه نفت رسیده و شاهد یک دوران رکود بلند مدت در زمینه عرضه خواهیم بود و قیمت‌های نفت سرسام‌آور خواهد شد.

تقریبا در همان دوران آرجان مورتی تحلیلگر انرژی در موسسه گلدمن ساکس پیش بینی کرد که قیمت‌های نفت به رقم سرسام‌آور 200 دلار در هر بشکه خواهد رسید و به افزایش خود ادامه خواهد داد زیرا تقاضا بالاتر از عرضه نفت بود.

البدری که مدت زیادی را در تمام سطوح صنعت نفت فعالیت داشته گفت که چنین پیش بینی هایی اغراق شده هستند.

وی افزود: ‌افزایش قیمت‌ها در یک دهه گذشته به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری بلند مدت در احداث چاه‌های جدید نفتی بوده که این امر نتیجه کاهش قیمت‌هایی بوده که حفاریهای جدید را غیرسودآور کرده است.

دبیر کل اوپک خاطرنشان کرد: سوخت‌های فسیلی روزی به پایان خواهد رسید. من نمی دانم چه زمان و این مسئله در آینده نزدیک قابل پیش بینی نیست اما روزی این سوخت‌ها تمام خواهد شد.

براساس آمار اوپک اعضای این سازمان سرمایه‌گذاری خود را در زمینه احداث چاه‌های جدید نفتی افزایش داده و در حال حاضر 300 میلیارد دلار در زمینه پروژه‌های خط لوله نفت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی گفت: مشکل اینجاست که افزایش سرمایه گذاری باعث کاهش قابل توجه قیمت نفت نشده است. قیمت نفت باید در محدوده 100 دلار یا بالاتر در هر بشکه حفظ شود تا هزینه‌های تولید تامین شود.

وی گفت: وقتی که قیمت‌ها در سال 1998 به 10 دلار در هر بشکه رسید ما سرمایه‌گذاری انجام ندادیم و سپس قیمت‌ها به شکل ناگهانی بالا رفت و مشکل همین جاست. ما می خواهیم سرمایه گذاری با ثبات بوده و عرضه نفت از سوی اوپک و دیگر منابع ثبات داشته باشد.

وی گفت: شرکت‌های نفتی بین المللی می‌توانند از طریق همکاری با شرکت‌های ملی نفت کشورهای عضو اوپک نقش مهمی را در کنار این سازمان ایفا کنند. اوپک اغلب به حمایت از ملی‌گرایی در زمینه نفت متهم می شود زیرا بسیاری از کشورهای عضو این سازمان دسترسی شرکت های بزرگ نفتی نظیر شل، بریتیش پترولیوم و اکسون موبیل را به منابع نفتی خود محدود می‌کنند.

وی گفت: فکر می کنم زمان آن فرا رسیده که ما واقعا باید با یکدیگر همکاری کنیم زیرا آن‌ها از فن‌آوری و دانش و حمایت مالی برخوردار هستند و می توانند به شرکت‌های ملی نفت اعضای اوپک در بسیاری از زمینه‌ها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: من خوش شانس هستم که در اوپک وزرایی داریم که معتقدند این سازمان یک نهاد سیاسی نیست بلکه یک نهاد اقتصادی است و باید به دنبال منافع کشورهای عضو باشند و تحولات سیاسی را کنار بگذارد.

تصویر: