تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل

دکترمجتبی بذرافشان معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان از ارائه تسهیلات ویژه برای انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر بذرافشان درپنجاه ودومین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشوربا اعلام این خبر اظهار داشت: در آیین نامه انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور تسهیلات ویژه ای برای این مقطع زمانی در نظر گرفته شده و سه شرط اصلی در آئین نامه انتقال دانشجویان خارج از کشور برای انتقال به داخل وجود دارد که شامل معدل، مدت اقامت فرد و اعتبار دانشگاه محل تحصیل در خارج از کشور می باشد که با توجه به شرایط موجود در صورت نداشتن حد نصاب آیین نامه، دانشجویان به دانشگاههای داخل کشور منتقل می شوند.
دکتربذرافشان گفت: دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی در خارج از کشور می‌توانند با معدل کمتر از 12 نیز وارد دانشگاه‌های داخل شوند این درصورتی است که قبلا فرد می بایست حداقل 12 واحد درسی با میانگین معدل 12 را گذرانده باشد و در کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز حداقل شش واحد درسی با معدل 14 و برای کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای نیز گذراندن 30 واحد درسی با میانگین معدل 13 به عنوان شرط انتقال پیش بینی شده بود.
وی تصریح کرد: برای انتقال دانشجویان مقطع دکتری از خارج به داخل، معدل تعیین نشده اما شرط اقامت دو نیم سال تحصیلی در نظر گرفته شده است.
معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در خصوص شرط اعتبار دانشگاه های خارجی نیز گفت: بر اساس آیین نامه، دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارجی برای ادامه تحصیل در داخل کشور به دانشگاه های همطراز معرفی می شوند، اما اکنون چنانچه برخی به صورت موردی و خاص در دانشگاه فاقد اعتبار خارجی تحصیل کرده و متقاضی انتقال به داخل باشد، در دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی برای آنها جایابی خواهد شد.
دکتربذرافشان افزود: میزان مدت اقامت برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج کشور منعطف شده و این دانشجویان در صورتی که بخواهند می‌توانند در دانشگا‌ه‌های همطراز داخل کشور تحصیل کنند.
وی با اشاره به شهریه پرداختی دانشجویان متقاضی انتقال از خارج به داخل گفت: در این خصوص تاکنون تصمیمی گرفته نشده است ولی قرار است صندوق رفاه دانشجویان تسهیلاتی را در قالب وام برای این عده از دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی در نظر گیرد.
دکتربذرافشان گفت: پیش بینی می شود حداقل 5000 متقاضی انتقال به دانشگاههای داخل کشور داشته باشیم که به دانشگاه‌های دولتی هم‌طراز، پردیس‌های آنان و دیگر مراکز از جمله غیرانتفاعی، پیام‌نور و جامع علمی کاربردی معرفی ‌کنیم .
معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ آئین نامه شورای صنفی و رفاهی دانشجویان و دستورالعمل اجرایی آن به دانشگاهها گفت: بر اساس این آئین‌نامه از 15 آبان تا 13 آذر ماه دانشگاه‌ها می‌توانند انتخابات شورای صنفی و رفاهی خود را اجرا کنند.

تصویر: