جذب اعضاي هيات علمي رشدي جهشي داشته است

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

جذب اعضاي هيات علمي رشدي جهشي داشته است

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی گفت : از سال 88 تاکنون حدود 12 هزار عضو هیات علمی جدید در قالب استخدام، طرح سربازی و بورس، جذب شده اند که يك رشد جهشي را در جذب اعضاي هيات علمي نشان مي دهد .

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر رضا عامري اظهار داشت :
از ابتدای سال 90 تا آذرماه 91 جهش مطلوبی در جذب هیات علمی صورت گرفته و 3864 ردیف استخدامی میان مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی کشور توزیع شده که تا پایان امسال اين تعداد از مرز 5500 نفر هم فراتر خواهد رفت.
وي با بيان اينكه براساس برنامه چهارم توسعه نيز 5250 سهميه استخدامي به دانشگاهها اختصاص يافت گفت : دانشگاهها هرتعداد عضو هيات علمي واجد شرايط و از طريق فراخوان عمومي جذب كنند، رديف استخدامي براي آنان ارائه مي دهيم و محدويتي در اين خصوص نيست.
دكتر عامري با اعلام اينكه ميزان بازنشستگي اعضاي هيات علمي به نسبت جذب اعضاي هيات علمي جديد بسيار ناچيز بوده است گفت : بطور ميانگين سالانه 300عضو هيات علمي بازنشسته شده است.
وي اظهار داشت :قانون بازنشستگی اعضای هیئت علمی سال 1342 تنظیم شده كه در سال 69 برای اولین بار مورد بازنگری قرار گرفت ، همچنین در سال 81 به طور مجدد بازنگری شد و در نهایت در سال 90 نیز این آئین‌نامه به صورت جدید تنظیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت كه آئین‌نامه جدید بازنشستگی اعضای هیئت علمی ماندگاری حداکثری اساتید را در دانشگاه‌ها مورد نظر قرار داده است.
دكتر عامری در تشریح این آئین‌نامه جديد بازنشستگي گفت: دراين آئین‌نامه ،اعضای هیئت علمی با مرتبه مربی آموزشیار و مربیان با 65 سن یا 30 سال سابقه خدمت بازنشسته می‌شوند.
وی اضافه کرد: اعضای هیئت علمی مربي در صورتی که در 4 سال آخر خدمت خود 80 درصد یا 85 درصد امتیازات ارتقاء را به مرحله دانشیاری کسب کنند می‌توانند 2 تا 3 سال دیگر نیز به خدمت خود در دانشگاه ادامه دهند.
سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی تصریح کرد: بر اساس آئین‌نامه بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشیاران با 67 سال سن بازنشسته می‌شوند و اگر این افراد در 5 سال قبل از سن بازنشستگی خود 75 درصد امتیاز استادی را کسب کنند، می‌توانند تا 70 سالگی به خدمت خود ادامه دهند.
دكتر عامری افزود: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با مرتبه استادی با سن 70 سالگی و بدون توجه به ميزان سنوات خدمت مي توانند بازنشسته ‌شوند و در صورتی که دانشگاه به خدمات انها نياز داشته باشد 3 سال به سقف سنوات بازنشستگی آنها اضافه می‌شود و حتی با در خواست دانشگاه و مجوز وزیر علوم 3 سال دیگر نیز به سقف سنوات این اساتید اضافه می‌شود.

سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی آموزش عالی تصریح کرد : از حدود 300 نفر از اعضای هیئت علمی كه سالانه بازنشسته می‌شوند 50 درصد در مرتبه مربی آموزشیار یا مربی، 25 درصد در مرتبه استادیاری و 25 درصد در مرتبه دانشیاری يا استادی هستند.
وي گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با مرتبه استادیاری و بالاتر در صورتی که بازنشسته شوند، می‌توانند به صورت پاره وقت در دانشگاه‌ها خدمت کنند.

تصویر: