راهكارهاي جذب سرمايه‌ها در بورس

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

راهكارهاي جذب سرمايه‌ها در بورس

ايلنا- ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعتقاد دارد: بورس همچنان می‌تواند برای سرمایه‌گذاری‌های خرد مردم جذاب باشد.
علي صالح‌آبادي درباره رابطه بورس با صنایع و تولید ملی گفت: در بازار سرمایه در حال حاضر قریب به چهل صنعت داریم و تقریبا عمده تولیدات پایه ای کشورمان امروز در بازار سرمايه است از قبیل صنعت سیمان، صنعت فلزات، دارو، غذایی، ارتباطات، پالایشگاهی، پتروشیمی و سایر صنایع مختلف در حالي که در منطقه خاورمیانه این تعداد صنعت در بورس‌شان وجود ندارد.

بنابراین ما دارای بورس متنوعی از صنایع مختلف هستيم که در بورس حضور دارند، بنابراين برای حمایت از تولید ملی باید از تولید این شرکت‌ها حمایت شود به اين منظور باید کیفیت تولید این شركت‌ها بالا رود و از طریق جذب سرمایه حجم تولیدات افزایش پیدا کند.
رييس «سازمان» درباره اهميت جذب سرمايه‌هاي خرد توسط بورس گفت: سرمایه‌های خرد و پراکنده در جامعه ما بسیار زیاد است اما باید تجهیز شود تا بتواند به اقتصاد کمک کند. بازار سرمایه برای تجهیز سرمایه‌های خرد نقش مهمی را دارد به این معنا که ما به این شرکت‌ها اجازه ورود به بازار برای فروش سهام جدید و اوراق مشارکت یا هر اوراق بهاداری را می‌دهیم تا بتوانند سرمایه‌ها را جذب کنند و تولید و کیفیت را افزایش دهند. وي افزود: ما بايد از سرمایه ایرانی حمایت کنیم که این امر دارای دو بعد است یک بخش اینکه افزایش کیفیت و توان تولیدی بنگاه‌های داخلی را داشته باشیم و بخشی دیگر مردم کالای ایرانی بخرند.
صالح‌آبادي درخصوص راه‌هاي جذب سرمايه‌ها به بورس خاطرنشان كرد: مجلس از طریق سیاست‌گذاری‌های مختلف و قوانین مناسب، می‌تواند از شرکت‌های تولیدی حمايت كند. همچنين دولت مي‌تواند با وضع آیین‌نامه‌ها و ضوابط و سیاست‌گذاری‌های مناسب از بنگاه‌ها حمایت کند. به عنوان مثال یکی از حوزه‌های سیاست‌گذاری حوزه تعرفه‌گذاری است؛ تعرفه‌هایی را تعیین کند که رقابت برای واردات کمتر و برای تولید داخلی بیشتر شود.
رييس سازمان بورس افزود: ایجاد ثبات در بازار ارز در جهت حمایت از تولید برای تشویق صادرات و کاهش واردات همچنين بانک‌ها بايد ارائه تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی را در اولویت قرار دهند. لذا سیاست‌گذاری بانک مرکزی و دولت در اینجا می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. از سوي ديگر، معافیت‌های مالیاتی، تشویق‌های گمرکی و جوایز صادراتی از اقداماتی به شمار می‌آید که در جهت حمایت از تولید داخلی است. صالح‌آبادي ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های شفاف در بخش معدن می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد زيرا مهم‌ترین سرمایه‌های کشور ما ذخایر معدنی ماست. رييس «سازمان» درخصوص تامين امنيت سرمايه‌گذاري در بورس گفت: راهکار برای حمایت از سرمایه‌ها و افزایش امنیت این سرمایه‌ها زیر ساخت‌های قانونی و مقرراتی است. اگر سرمایه‌گذار دچار اختلاف شود ما ساز‌و‌کار قانونی به عنوان هیات‌ داوری داریم و از سرمایه‌اش حمایت مي‌کنیم. وي تاكيد كرد: در دستگاه قضایی برای جرائم بورسی دادگاه ویژه تشکیل شده و به جرائم بورسی رسیدگی می‌کند.
صالح‌آبادي با اشاره به نقايص موجود در قانون تجارت گفت: یکی از چالش‌هایی که وجود دارد بحث قانون تجارت است که آخرین اصلاحاتش مربوط به سال 1346 بوده و باید تکمیل شود و متناسب با پیشرفت‌هایی که در حوزه تجارت انجام شده بايد قانون تجارت برای حمایت بیشتر از بنگاه‌های اقتصادی اصلاح شود.

تصویر: