رشد ۱۶.۸درصدی مالیات در سال آینده/نرخ ارز در بودجه ۹۲ شناور مدیریت شده

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

رشد ۱۶.۸درصدی مالیات در سال آینده/نرخ ارز در بودجه ۹۲ شناور مدیریت شده

رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد درآمد 53 هزار میلیارد تومانی مالیاتی در لایحه بودجه و جایگزینی با درآمد نفتی گفت: جهت‌گیری‌ها به سمت تأمین منابع بودجه از غیرنفت است و این گونه نیست که ظرف یک سال درآمدهای بودجه از نفت به سمت مالیات تغییر کند.

ممبینی خاطرنشان کرد: درآمد مالیات‌ها در قانون بودجه سال 91 رقم 45 هزار میلیارد تومان بود که برای سال آینده 53 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از رشد 16.8 درصدی برخوردار است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: مطلب مهمی که وجود دارد، این است که درصد تحقق درآمدهای مالیاتی در سال جاری بسیار بالاست و حداقل 95 درصد از درآمد پیش‌بینی شده قانون محقق می‌شود.

وی گفت: درآمد مالیاتی مستقیم و مالیات بر کالا و خدمات در سال جاری تحقق بالایی است، ولی حقوق ورودی پیش‌بینی شده در بودجه تحقق کمتر نسبت به درآمد مالیاتی وجود دارد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد نرخ ارز در لایحه بودجه 92 گفت: به موقع نرخ ارز اعلام می‌شود، اما اولاً نرخ ارز در لایحه بودجه مبنای محاسباتی است، ولی برای تعیین قیمت ارز در سال 92 برای اولین بار یک کارگروهی پیش‌بینی شده است که نرخ شناور مدیریت شده ارز را تعیین می‌کند.

ممبینی گفت: این کارگروه مرکب از وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی و وزیر نفت تشکیل می‌شود و متناسب با نیاز بازار نرخ شناور مدیریت شده ارز مشخص می‌شود.

ممبینی در مورد اینکه حکم نرخ شناور مدیریت شده ارز در سال جاری هم وجود داشت، اما نرخ مرجع به عنوان شناور مطرح شد، گفت: این گونه نیست و بعد از تشکیل مرکز مبادلات ارزی نرخ شناور مدیریت شده ارز به دست آمد و عملاً مرکز مبادلات شناور مدیریت شده را محقق کرده است.

وی در عین حال تأکید کرد: باید بانک مرکزی در مورد نرخ شناور مدیریت شده ارز اظهار نظر و تصمیم‌گیری کند.

ممبینی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به درآمد 31 میلیارد دلاری نفتی یا 66هزار میلیارد تومانی نفت، بنابر این نرخ ارز در لایحه بودجه 1230تومان است، گفت: نرخ 1230 تومان ارز مبنای محاسباتی در لایحه بودجه است، اما نرخ عملیاتی ارز به صورت شناور مدیریت شده توسط کارگروه یاد شده تعیین می‌شود.

وی در مورد این که در ماده 81 قانون برنامه پنجم توسعه نرخ ارز شناور مدیریت شده تعریف شده است و آیا نرخ مرجع 1226تومان در قانون بودجه 91 همان شناور مدیریتی بوده است، گفت: خیر نرخ مرجع ارز نرخ شناور مدیریتی نیست، بلکه از زمان تشکیل مرکز مبادلات ارزی نرخ شناور مدیریت شده به دست آمد.

ممبینی درباره این که نرخ ارز در مرکز مبادلات حدود 2450 تومان و در لایحه بودجه 92 حدود 1230 تومان است، گفت: نرخ ارز در لایحه یک نرخ محاسباتی است، اما در طول سال برای تبدیل ارز نفتی به ریال، نرخ شناور مدیریت شده مبنای عمل قرار می‌گیرد که توسط کارگروهی از وزیران اقتصادی، نفت، رئیس بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی در طول سال 92 معین خواهد شد.

تصویر: