سهامداران بازهم نامه نوشتند؛ این بار به رئیس سازمان بازرسی

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

سهامداران بازهم نامه نوشتند؛ این بار به رئیس سازمان بازرسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درحالی روند نزولی شاخص بورس و قیمت سهام شرکت های بزرگ روز گذشته تکرار شد که بعد از نامه اعتراضی هفته پیش تعدادی از سهامداران به نماینده مجلس (که فارغ از مواضع اعلامی سهامداران و بدون تایید یا رد ادعاهای مطرح شده درخبرگزاری فارس منتشر شد) این بار هم جمع دیگری از سهامداران دست به نامه نگاری برای مسئولان کشور شدند.

این گروه این بار به رئیس سازمان بازرسی نامه نوشته و رونوشت آن را به رئیس قوه قضائیه و کمیسیون اصل 90 مجلس ارسال کرده اند. این نامه هم بدون تایید یا رد مواضع و پیشنهادات مطرح شده و با هدف اطلاع رسانی صرف و کمک به شفافیت بازار و بهبود شرایط منتشر می شود. دراین میان به مانند همیشه حق دفاع مسئولان سازمان بورس و اعلام مواضع و پاسخ به موارد مطرح شده سهامداران محفوظ است.

گو اینکه از قبل انتشار ، دریافت این نامه به اطلاع برخی مسئولان سازمان بورس رسیده است.

متن نامه سهامداران به رئیس سازمان بازرسی:

ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور ؛ حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای پورمحمدی

با سلام و احترام

باتوجه به تاثیر بسزایی که بازارهای مالی به طور اعم و بورس اوراق بهادار به طور اخص در سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی و نیل به توسعه همه جانبه دارد،تقویت نهادها و سازمانهای تشکیل دهنده بازار سرمایه و نظارت دقیق و مستمر بر آنها، از الزامات ضروری اقتصاد ایران بوده و در آینده این نیاز تشدید خواهد شد.

نقش اصلی بورس اوراق بهادار به عنوان رکن مهم و اساسی بازار سرمایه، جذب و هدایت پس اندازها و نقدینگی سرگردان جامعه به سمت تولید و تخصیص بهینه آن به سمت فعالیت های سودآور اقتصادی است. در سالی که از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به عنوان"سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی"نامگذاری شده است،این نقش اساسی تر و مهمتر جلوه خواهد کرد.به گونه ای اگر شرایط مطلوب و امنیت لازم برای سرمایه گذاری اقشار مختلف جامعه فراهم گردد و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد از طریق سازو کار بورس اوراق بهادار می توان به این مهم دست یافت. در این صورت با سوق دادن حجم عظیم نقدینگی سرگردان به سمت تولید ملی، علاوه بر رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، تورم مهار گردیده و شاهد سفته بازی در بازارهایی مانند ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو نخواهیم بود.

متاسفانه عملکرد برخی از مدیران میانی سازمان بورس و اوراق بهادار به خصوص در یک‌ماه اخیر،خلاف این مهم بوده است.انجام مصاحبه ها و اظهارنظر در خصوص روند قیمتی برخی از صنایع و شرکت ها از سوی برخی مدیران سازمان بورس که به عنوان مقام ناظر بازار سرمایه به اطلاعات نهانی شرکتها دسترسی دارند و اقدامات بعدی آنها شبهاتی را در ذهن بسیاری از سهامدارن ایجاد کرده که نیاز به بررسی و پاسخگویی دارد.

بستن نماد معاملاتی شرکت ها برای مدت طولانی که در برخی موارد به بیش از 8 ماه رسیده است، اعمال سلیقه در بازگشایی نمادها برخلاف دستورالعمل های مصوب بورس،اعمال سلایق شخصی در بستن نماد برخی از شرکت های بزرگ به بهانه شفاف سازی و بسیاری از موارد دیگر که دراین نامه مجال بررسی آن نیست،باعث ضرر و زیان بسیاری از سهامداران شده و خروج نقدینگی از بورس در طی روزهای اخیر و متاسفانه ورود آن به بازار ارز و سکه و افزایش قیمت آن را به دنبال داشته است.

اما آنچه ما را برآن داشت تا به حضرتعالی به عنوان ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور نامه بنویسیم، ارائه پیشنهادی است تا با عملی شدن آن، کمتر شاهد مشکلات گفته شده در بورس باشیم.

همان طور که مستحضرید، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یک نهاد عمومی، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور عهده دار است.اعطای مجوز تشکیل بورسها، وضع قوانین و مقرارت در بورس اوراق بهادار،فرابورس و بورس کالا و نظارت بر اجرای آنها، اعطای مجوز انتشار انواع اوراق بهادار به شرکت ها،اعطای مجوز تاسیس نهادهای مالی مهم از جمله شرکت های تامین سرمایه،کارگزاری،سبدگردان،شرکت های سرمایه گذاری و.. و نظارت بر آنها، تنها بخشی از وظایفی است که قانون گذار برعهده سازمان بورس قرار داده است.

از طرفی این سازمان با توجه به وظایف و اختیارات خود، به کلیه اطلاعات نهانی شرکتهای پذیرفته شده در بورس و همچنین نهادهای تحت نظارت دسترسی دارد که اگر نظارت درست و مستمر بر عملکرد این سازمان انجام نگیرد، می تواند منشاء سوء استفاده در جهت ثروت اندوزی برخی از افراد گردد.

با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384، قرار بود سازمان بورس و اوراق بهادار، نهاد قانون گذار و ناظر بازارسرمایه باشد و نقش اجرایی بر عهده شرکتهای بورس و اوراق بهادار تهران، فرابورس و بورس کالا قرار گیرد، اما در حال حاضر، سازمان بورس در اکثر موارد هر سه نقش قانون گذار، ناظر و مجری را عهده دار است که علاوه بر ناسازگاری با روح قانون، باعث ایجاد مشکلات فراوانی در بازار سرمایه کشور گردیده است.

متاسفانه از زمان تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1384، عملکرد این سازمان، مورد بررسی جدی هیچ سازمان و نهاد نظارتی قرار نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سرمایه کشور از عملکرد این سازمان شاکی هستند، اما نمی دانند شکایت از این سازمان را نزد چه نهادی باید ببرند.

با توجه به اهمیت موضوع و مسایل پیش گفته، از آن مقام محترم خواهشمندیم براساس اصل174قانون اساسی و بر اساس مفاد ماده2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور،دستور فرمایید هیاتی از کارشناسان خبره و بازرسان سازمان بازرسی جهت رسیدگی به شکایات سهامداران و فعالان بازار سرمایه تعیین گردد.با توجه به این که تالار حافظ بورس تهران،محل تجمع بسیاری از سهامداران است،پیشنهاد می شود هیات مذکور در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران جهت دریافت شکایات مردمی به همراه مستندات مربوطه، استقرار یابد.

با توجه به نقش تاثیرگذار سازمان بورس و اوراق بهادار بر اقتصاد کشور، پیشنهاد می گردد واحد یا اداره ای در سازمان بازرسی کل کشور تحت عنوان نظارت بر بورسها، جهت نظارت برعملکرد این سازمان و رسیدگی به شکایات احتمالی تشکیل گردد. پیشاپیش از بذل عنایت جنابعالی کمال تشکر را داریم.

جمعی از سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه

رونوشت: ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت ا.. آملی لاریجانی

کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی

تصویر: