معاون آموزشی وزیر علوم : با اتکا به شهریه دانشجویی ،موسسه آموزش عالی مناسب ایجاد نمی شود

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

معاون آموزشی وزیر علوم : با اتکا به شهریه دانشجویی ،موسسه آموزش عالی مناسب ایجاد نمی شود

دکتر حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در جمع روسای دانشگاه های غیر انتفاعی – غیر دولتی اعلام کرد : با اتکا به شهریه دانشجویی نمی توان یک موسسه آموزش عالی مناسب ایجاد کرد و چالش دیگر در این زمینه جذب استاد وکیفیت جذب آن است و باید ورودی ما در بخش استاد و دانشجو به این موسسات با کیفیت بهتری صورت گیرد .

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر نادری منش در همایش دو روزه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که در محل دانشگاه شیخ بهایی اصفهان برگزار شد،اظهار داشت : یکی از مشکلات جدی ما در خصوص دانشگاه های غیر انتفاعی تعداد زیاد این دانشگاه هاست و لازم است تجمیع این دانشگاه های کوچک در سطح کشور بوجود آید تا بتوانند با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آزمون سراسری امسال 900 هزار داوطلب داشتیم در حالیکه تعداد صندلی‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها5/1 میلیون نفر بود، گفت: با توجه به اینکه از 900 هزار داوطلب کنکور سراسری، 460 هزار نفر فارغ التحصیلان جدید آموزش و پرورش هستند و با توجه به آمار ذکر شده برای هر داوطلب سه صندلی خالی وجود دارد .
دکتر نادری منش با اشاره به ضرورت تبدیل دانش به فناوری گفت: شاخص ارزیابی، تعداد افراد دارای مدرک‌ دانشگاهی نیست بلکه باید ملاحظه شود که چه میزان از افرادی که دارای مدرک هستند توانایی انجام اقدام مثبتی را دارند و ما باید ظرفیت آموزش عالی را به صورت بهینه هدایت کنیم .
وی همچنین با اشاره به بحث ظرفیت سازی در برنامه پنجم توسعه برای داوطلبان 18 تا 24 سال، گفت: در حال حاضر ما دارای 12 میلیون جمعیت 18 تا 24 سال هستیم که این جمعیت تا پنج سال آینده به 9 میلیون نفر کاهش می‌یابد، بنابراین در حال حاضر از نظر میزان جمعیت دانشجویی از برنامه پنجم توسعه جلوتر نیز هستیم.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر دارای 340 موسسه غیر انتفاعی در کشور هستیم، گفت: بر این اساس استان‌های مازندران با حدود 44 موسسه، اصفهان با 34 موسسه، خراسان رضوی با 22 موسسه، تهران با 18 موسسه و آذربایجان شرقی نیز با 16 موسسه به ترتیب بیشترین تعداد موسسات غیر انتفاعی را در خود جای داده اند.
وی با بیان اینکه در بحث بودجه دانشگاه‌های غیر انتفاعی، دانشگاه‌ها نمی‌توانند تنها با شهریه فعالیت خود را ادامه دهند، گفت: باید بحث تجمیع غیر‌انتفاعی‌های کوچک را داشته باشیم و یا اینکه دانشگاه‌ها با همین شرایط موجود فعالیت‌های خود را ادامه دهند.
دکترنادری منش با اشاره به بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیر انتفاعی گفت: در نظر داریم که موسسات را به پنج گروه رتبه‌بندی کنیم و شهریه‌ای که این موسسات از دانشجویان دریافت می‌کنند بر اساس این رتبه بندی‌ها خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 10 درصد جمعیت دانشجویان کشور در موسسات غیر انتفاعی تحصیل می‌کنند که این جمعیت با توجه به کاهش افراد 18 ساله ما در سالهای آینده کمتر خواهد شد.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به محدود کردن ظرفیت پذیرش دانشجوی کاردانی و کارشناسی در دانشگاه های پیام نور و دولتی گفت: طبق برنامه باید در دانشگاه‌های دولتی ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی را افزایش دهیم و همچنین در بحث پیام نور نیز افزایش ظرفیت نداریم و تنها در برخی مصوبات استانی که طی سالهای قبل تصویب شده است بررسی‌هایی انجام می‌شود.
وی با تاکید بر بحث جذب استاد در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و چالش موجود در این زمینه گفت: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های دولتی یک به بیست است و در دانشگاه‌های غیر انتفاعی یک به 30 تا یک به 40 در نظر گرفته شده است اما برخی مجموعه‌های غیر انتفاعی نسبت استاد به دانشجویشان یک به 80 و یا یک به 100 است که با این روند در واقع حق دانشجو ضایع می‌شود.

تصویر: