مکانیسم معاملات اوراق سلف نفتی اعلام شد/جذاب‌ترین اوراق بازار سرمایه

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

مکانیسم معاملات اوراق سلف نفتی اعلام شد/جذاب‌ترین اوراق بازار سرمایه

حسین کیانی‌زاده معاون عملیات و بازار شرکت تأمین سرمایه امید با اشاره به انجام مطالعات و بررسی گسترده یک ساله در مورد اوراق سلف نفتی اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار آذر ماه گذشته مجوز و دستورالعمل این اوراق را تصویب و در پی آن کمیته فقهی سازمان بورس بعد از بررسی ابعاد فقهی و حقوقی، شرعی بودن اوراق سلف نفتی را تایید کرد. براین اساس مقررات این اوراق در قالب بیع سلف منتشر می‌شود.

وی در رابطه با مکانیسم معاملات این اوراق جدید گفت: در عملیاتی کردن این اوراق مردم ابتدا به شعب بانک سپه در سراسر کشور مراجعه کرده و بر اساس قیمت روز قبل میانگین عمان و دبی که اعلام عمومی می‌شود، گواهی موقت دریافت کرده، تا بعد از درج در سامانه بورس کالا و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اصل گواهی صادر شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه جزئیات بیشتر این اوراق درآینده اعلام می‌شود، خاطر نشان کرد: عمر اوراق سلف نفتی سه تا 4 ساله بوده و در زمان سررسید دارندگان آن می‌توانند نفت تحویل بگیرند و یا براساس قیمت روز نفت، وجه دریافت کنند.

کیانی‌زاده زمان شروع اوراق سلف نفتی را اوایل دی ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: با توجه به انجام معاملات این اوراق جدید در بورس کالا لازم است، همه متقاضایان باید کد سهامداری داشته باشند، تا تمام اطلاعات در بانک سپه تجمیع شود.

وی در واکنش به این سؤال که آیا حداقل و حداکثری برای تعداد بشکه‌های اوراق سلف نفتی تعیین شده یا خیر گفت: در این اوراق حداقل یک بشکه باید خریداری شود، ولی حداکثری ندارد. در این میان افراد می‌توانند در زمان سررسید نسبت به تحویل یک میلیون بشکه اقدام کنند، ولی به اعتقاد سازمان بورس حداکثر خرید بشکه نباید بیشتر از یک سوم حجم عرضه کل باشد.

کیانی‌زاده با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم با شرکت ملی نفت و بانک سپه انجام شده ادامه داد: بازارگردانی اوراق سلف نفتی به عهده تأمین سرمایه امید است که حداقل قیمتی را تعیین و برای خرید اعلام می‌‌کند، ولی در صورتی که قیمت افزایش یابد، دارندگان اوراق می‌توانند به قیمت‌های بالاتر بفروشند.

وی در پایان گفت: برای این اوراق حداقل سودی در نظر گرفته شده، ولی سقف آن بر اساس قیمت دلار و نفت تعیین می‌شود. بر این اساس برآورد ما این است که اوراق سلف نفتی جذاب‌ترین اوراق موجود در بازار سرمایه بوده و با استقبال عمومی مواجه شود، چرا که در آن هم بحث سرمایه‌گذاری ارزی و هم سرمایه‌گذاری ریالی مطرح است.

تصویر: