نشست کارشناسان دی 8 در آنکارا شروع به کار کرد

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

نشست کارشناسان دی 8 در آنکارا شروع به کار کرد

به گزارش ایرنا، این نشست به ریاست ˈسید علی محمد موسویˈ دبیرکل ایرانی هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به ˈگروه دی 8ˈ آغاز شد.

وی نماینده پیشین ایران در اکو بود که در آذر ماه گذشته به عنوان دبیرکل دوره ای برای دو سال عهده دار این مقام در سازمان شده است.

دبیرخانه دی 8 در تیرماه 87 به تصویب شورای وزیران خارجه که بالاترین نهاد اجرایی این سازمان می باشد، به صورت دبیرخانه دائمی گروه دی 8 درآمده است. مقر دائمی دبیرخانه دی 8 در استانبول قرار دارد.

در این نشست علاوه بر ترکیه به عنوان میزبان این نشست و ایران نمایندگانی از کشورهای اندونزی ، بنگلادش ، پاکستان ، ترکیه ، مالزی ، مصر و نیجریه شرکت کرده اند.

ˈفراز چمنیˈ رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا محور اصلی گفت و گوهای این نشست را نهایی کردن موضوع قرارداد ترجیحات تجاری بین هشت کشور عضو خواند و گفت: نمایندگان ایران در این نشست حضور فعال دارند.

گروه دی 8 یا گروه هشت کشور مسلمان درحال توسعه، از جمله پیمان های منطقه ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت وگو با کشورهای صنعتی تشکیل گردیده است. این پیمان به عنوان یک پیمان فرامنطقه ای از شرق آسیا تا غرب آفریقا را دربر می گیرد و می تواند موجب عظمت کشورهای مسلمان شود. پیشنهاد ایجاد این پیمان توسط نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق و اسلام گرای ترکیه در سال 1996 طی سمیناری تحت عنوان همکاری در توسعه ( Cooperation in Development ) در استانبول ترکیه مطرح شد و سرانجام در 15سال ژوئن 1997 در پایان اجلاس سران، فعالیت خود را رسماً آغاز کرد، و نخستین اجلاس سران « دی 8 »، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار گردید.

8 کشور اسلامی اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در آن عضویت دارند، و در واقع از تشکیلات جانبی سازمان کنفرانس اسلامی است که از درون همین کنفرانس شکل گرفت.

بر اساس تصمیمات اجلاس سران دی 8 که در 15 ژوئن 1997 در ترکیه برگزار شد، سازمان مزبور دارای سه رکن اصلی، اجلاس سران، شورای وزیران، کمیته متشکل از کارشناسان ارشد هر کشور.

اجلاس سران با شرکت رؤسای دولت های کشورهای عضو و شورای وزیران امورخارجه سالی یکبار و اجلاس کارشناسان ارشد دوبار در سال برگزار می شود. رئیس اجلاس سران تا برگزاری اجلاس بعدی ریاست را کماکان به عهده خواهد داشت. وزرای خارجه این هشت کشور نیز شورای وزیران و رکن سیاسی گروه را تشکیل می دهد و نشست سالانه آنان قبل از اجلاس سران برگزار میشود. همچنین کمیسیون مقام های ارشد متشکل از مقام های ارشد وزارت خارجه هشت کشور عضو است و رکن اجرایی گروه را تشکیل می دهند.

کمیته کارشناسان ارشد در سومین اجلاس خود که در شهر آنتالیای ترکیه برگزار گردید تصمیم گرفتند که ده گروه کاری برای بررسی زمینه های همکاری تاسیس گردد. این ده گروه عبارتند از: صنعت، کشاورزی، مخابرات و اطلاعات، تجارت، علوم و تکنولوژی، توسعه نیروی انسانی، بهداشت، توسعه روستایی، بانکداری، انرژی.

جمهوری اسلامی ایران ریاست گروه کاری «اطلاعات و ارتباطات» و «علوم و فن آوری» را بر عهده دارد. سایر کمیته ها عبارتند از: کمیته صنعت و بهداشت محیط زیست به ریاست ترکیه، کمیته تجارت به ریاست مصر، کمیته مالیه، بانکداری و خصوصی سازی به ریاست مالزی، کمیته فقرزدایی و توسعه منابع انسانی به ریاست اندونزی، کمیته کشاورزی به ریاست پاکستان، کمیته توسعه روستایی به ریاست بنگلادش و کمیته انرژی به ریاست نیجریه.

تصویر: