دانش و پژوهش حسابداری شماره 48

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

دانش و پژوهش حسابداری شماره 48

جلد دانش و پژوهش حسابداری

چکیده:

   این مقاله، به این پرسش کاوش نشده می‌پردازد که پژوهش مداخله‌ای (IVR) در حسابداری مدیریت واقعاً چگونه انجام می‌شود و چه تنش‌هایی را دربردارد. نقطه‌ی آغاز اصلی مقاله این نگاه است که پژوهش مداخله¬ای خوب، نتایجی دارد که نه‌تنها از دیدگاه کاربردی مربوط است؛ بلکه از دیدگاه نظری نیز اهمیت دارد. یعنی یک پژوهشگر مداخله‌ای باید در هر دو زمینه‌ی امیک و اتیک موثر باشد. این مقاله دو لایه دارد: لایه نخست آن، شامل مورد کاویِ مداخله‌ای انجام شده توسط یکی از نویسندگان و تحلیل انعکاسی مبتنی بر آن است؛ که پرسش پژوهش و هدف مقاله نیز به آن مربوط می‌شود. مورد کاوی مبنا ، یک پروژه‌ی پژوهش مداخله‌ای طولی بود که پیوندی بسیار نزدیک با شرکت مورد مطالعه داشت. این مطالعه، به پیشینه‌ی حسابداری بهای تمام شده، درباره مشترک‌سازی اجزای تشکیل دهنده محصول، پیش از تولید به شیوه مهندسی هر سفارش می‌پردازد. بر اساس مطالعه‌ی مبنا، تحلیل انعکاسی بر راه‌های مختلفی تمرکز دارد که از طریق آنها مداخله‌های پژوهشگر، به عنوان محرک اصلی یک مطالعه‌ی مداخله‌ای عمل می‌کند. به ویژه، این دیدگاه تشریح می‌شود که فرآیند مداخلات، آوردگاه برنامه‌ها و منافع گوناگون رقیب است که یک پژوهشگر مداخله‌ای باید برای شروع، پیشبرد و سرانجام، تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌ی تحقیقاتی خود، بین آنها تعادل ایجاد کند. فعالیت‌های متعادل‌کننده، مجموعه‌ای از مذاکرات و مکالمات مربوط به هر دو حوزه‌ی نظری و تجربی را شکل می‌دهد. فواید نظری پروژه‌های پژوهش مداخله‌ای در چنین فرآیندهای پویا ظاهر می‌شوند؛ زیرا در آنها پژوهشگر فشار زیادی را تحمل می‌کند تا درهر دو حوزه، مهارت خود را نشان دهد. با این حال، گرچه آوردگاه مداخلات، برای همه‌ی طرفین چالش برانگیز است؛ صحنه‌ای غنی و الهام‌بخش از فرصت‌های تبادل دانش بین پژوهشگران و شاغلین نیز، هست. بنابراین، پروژه‌های پژوهش مداخله‌ای روشی بالقوه برای تولید دانش جدید، با همکاری دو طرف و برای دستیابی به دانش کاربردی هستند.

واژه‌های کلیدی: رویکرد پژوهش مداخله‌ای، تحلیل انعکاسی، مورد کاوی، پیامدهای هزینه‌ای اجزا، مشترک‌سازی در مهندسی هر سفارش، مداخله به عنوان یک آوردگاه، پژوهش مداخله‌ای به عنوان دانش کاربردی

دکتر ناصر پرتوی-dr partovi naser-naser partovi

شماره نشریه: 
48
فصل انتشار: 
فایل PDF: 
سال انتشار: