برندگان و بازندگان بورس در لایحه بودجه 93

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

برندگان و بازندگان بورس در لایحه بودجه 93

بعد از از ارائه لایحه 93 به مجلس، نگاه فعالان بازار سرمایه به اعداد و ارقام بودجه دوخته شد تا با بررسی دقیق از مفاد این لایحه مهم آگاهی پیدا کرده و مسیر تصمیم گیری خود را تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) هرچند به‌نظر می‌رسد در مجموع واکنش اولیه بازار سرمایه به نخستین بودجه دولت جدید مثبت بوده است اما این لایحه تا کنون برندگان و بازندگانی داشته و صنایع مختلف بورسی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بر این اساس و در حالی که پیش‌بینی دلار 2650 تومانی در لایحه بودجه حکایت از تمایل دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز دارد، ولی این پیش بینی چشم‌انداز رشد سودآوری اکثر صنایع مهم بورسی در سال 93 را تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا میانگین نرخ دلار در بازار آزاد در سال جاری حدود 3200 تومان بوده است و دستیابی به نرخ 2650 تومانی قطعا حاشیه سود طیف مهمی از شرکت‌های بازار سرمایه به ویژه گروه‌های پتروشیمی، فلزی و معدنی را تعدیل می‌کند.

از سوی دیگر اعلام هزینه 1800 میلیارد تومانی برای بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن در بودجه جدید موجب عقب‌نشینی سهامداران سنگ‌آهنی و کاهش شاخص صنعت کانه‌های فلزی نسبت به سال جاری می‌شود.

به این ترتیب می‌توان گفت که اصلی‌ترین بازندگان نخستین لایحه بودجه دولت حسن روحانی، سرمایه‌گذاران در صنایع فلزی و معادن سنگ آهن هستند به طوری که رشد سه‌ برابری بهره مالکانه معادن در لایحه پیشنهادی دولت، سهامداران این صنایع را شوکه کرده و در کما فرو برده است؛ زیرا افزایش یا کاهش رقم بهره‌مالکانه در حاشیه سود گروه سنگ آهن و فلزات تأثیر بسزایی داشته و سهام شرکت‌های گل‌گهر، توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید، چادرملو و معادن بافق بیشترین تأثیر را از این موضوع می‌پذیرند.

البته موضوع افزایش بهره مالکانه برای امسال نیست و هر ساله گریبان این گروه از صنایع بورسی را می‌گیرد به طوری که این موضوع حتی در سال جاری نیز مورد پذیرش سنگ آهنی‌ها قرار نگرفته و هنوز محل اختلاف است که باید دید مجلس در برابر این تصمیم دولت چه واکنشی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد خودروسازان هم که در انتظار نرخ دلار پایین‌تری در بودجه سال 93 بودند، ازجمله بازندگان بودجه ‌93 در بورس هستند زیرا دلار 2650 تومانی از پیش‌بینی بودجه دو شرکت بزرگ خودروساز بالاتر است و همین موضوع چالش‌هایی را برای آنها به ‌دنبال دارد.

اما در صف برندگان بودجه، سهام شرکت‌های تولیدکننده سیمان و پالایشگاه‌ها بیش از همه خودنمایی می‌کنند. به طوری که‌ شرکت‌های سیمانی حاضر در بورس به سه برابر‌شدن رقم بودجه عمرانی سال آینده، نسبت به رقم عملیاتی بودجه عمرانی در سال 92، واکنش مثبتی نشان داده‌اند.

سهام پالایشگاه‌ها نیز تحت تاثیر پیش‌بینی نفت ۱۰۳ دلاری و دلار 2650 تومانی در بودجه قرار گرفته و علائم مثبتی از خود نشان دادند. این در حالی است که بازار بر اساس محتوای بودجه 93 اعتقاد دارد که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده پالایشگاه‌ها در سال آینده منتفی شده است که این موضوع در افزایش اقبال به سهام پالایشگاه‌ها تأثیر بسزایی داشته است.

با توجه به ارائه لایحه جداگانه برای هدفمندی یارانه‌ها ابهام‌ها درباره بخش مهمی همچون نرخ حامل‌های انرژی و خوراک واحد‌های پتروشیمی کماکان پابرجاست که باید دید دولت چه برنامه‌ای در این خصوص دارد.

تصویر: