توسعه روابط بین‌المللی از اولویت‌های مهم بازار سرمایه

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

توسعه روابط بین‌المللی از اولویت‌های مهم بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از اولویت های مهم سازمان بورس را توسعه فعالیت‌ها در بازارهای بین‌المللی و ارتباط با بورس‌های جهان دانست.

دکتر علی صالح آبادی در مراسم امضای تفاهم نامه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی ایران و کره جنوبی گفت: عضویت در نهادی بین المللی یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس است که خوشبختانه شرکت سپرده گذاری اخیراً به عنوان عضوی از ACG انتخاب شده است.

وی افزود: از همین رو باید با مجموعه‌های مشابه و بین المللی رابطه‌های خوبی برقرار کرده تا مطابق با دانش روز پیشرفت‌های این عرصه محقق شود.

وی تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که نقش مهمی در توسعه بازار سرمایه ایران داشت، سامانه جدید معاملات بورس تهران بود که فرابورس و بورس انرژی نیز در این بستر توسعه پیدا کردند.

وی با تأکید بر اینکه این سامانه امکانات زیادی دارد، خاطرنشان کرد: سامانه جدید با هماهنگی‌های بین المللی خریداری و نصب شده و به جرات می توان گفت که اگر این نرم افزار نبود بسیاری از پیشرفت‌های فعلی محقق نمی‌شد اما این سامانه باعث شد تا بازار سرمایه چند پله ارتقا یابد.

صالح آبادی گفت:بستر اصلی معاملات آن لاین، سامانه معاملاتی بود این در حالی است که در لایه زیرساخت نیز بازار سرمایه از تجربیات یک کشور خارجی نیز استفاده کرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در بورس انرژی طراحی های زیادی صورت گرفته است، افزود: ایران با بهره گیری از تجربیات سایر کشورها توانست چهارمین بورس کشور را راه اندازی کند.

سخنگوی سازمان بورس به موسسات رتبه بندی اعتباری اشاره کرد و توضیح داد: در خصوص عملیات و تدوین مقررات موسسات رتبه بندی، اقدامات مهمی پس از بحران مالی جهانی انجام شد که سازمان بورس در راه اندازی موسسات رتبه بندی خود مقررات جدید را ملاک عمل قرار داده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه‌اندازی سامانه پس از معاملات اشاره کرد و گفت: نرم افزار پس از معاملات نرم افزار پیچیده و پیشرفته ای است که بر مبنای دانش بومی دنبال شده و در طراحی آن از تجربیات سایر کشورها نیز استفاده شده است.

صالح آبادی ادامه داد: این نرم افزار جایگزین نرم افزار پس از معاملات قبلی خواهد شد که به نظر می رسد بسیار ارزنده بوده و می تواند بازار سرمایه را چند پله دیگر ارتقا دهد.

وی به XBRL به عنوان یکی دیگر از همکاری های بین المللی بازار سرمایه ایران اشاره کرد و افزود : در این زمینه حتما باید از تجربیات کشورهایی که در این حوزه کار کرده‌اند استفاده می شد و با وجود همه مشکلات موجود روابط خوبی با مجموعه های ذی صلاح برقرار شد و به زودی شاهد افتتاح این نرم افزار با حضور کشورهای خارجی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی مرکز میانی امضاء دیجیتال در سازمان بورس در مراحل پایانی خود قرار دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تنها مرکز صدور امضاء دیجیتال CA وزارت صنعت، معدن و تجارت است و مابقی مراکز RA هستند.

وی به کمیته فقهی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: زمانی که کمیته فقهی در فروردین 86 راه‌اندازی شد برخی از کشورها دارای این کمیته بودند که با توجه به غیر اسلامی بودن بخشی از بازارهایشان از وجوه اشتراک آنها استفاده شد که اخیراً نیز برخی کشورها مانند پاکستان و عمان برای راه اندازی کمیته شریعت از ما در این خصوص درخواست کمک کردند.

صالح آبادی به دو شرکت سپرده گذاری ایران و کره جنوبی پیشنهاد داد تا علاوه بر امضاء تفاهم نامه به تبادل دانش فنی نیز بپردازند چرا که بازارهای مالی در سایه دانش و اطلاعات توسعه می یابد.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه کره جنوبی یکی از بازارهای پیشرفته در شرق آسیا محسوب می شود، گفت: باید همکاری های بیشتری بین بازارهای سرمایه این کشور در حوزه آموزش نیروی انسانی، مدیریت ریسک به ویژه ریسک های سیستماتیک اتفاق بیفتد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که به شکل عملیاتی می توان انجام داد ارتباط بین بازارهاست که دست یافتن به این دانش فنی گام بزرگی در توسعه بازارها محسوب می شود.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران در زمینه ارتباطات بین المللی اقدامات خوبی انجام داده و شرکت سپرده گذاری کره جنوبی تجربیات خوبی در این زمینه دارد، پیشنهاد داد: این پروژه به صورت عملیاتی دنبال شود چون به نظر می رسد نقطه شروع می تواند از تالار مجازی باشد. چرا که شباهت بسیاری با بازار دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که یک کمیته کاری بین سپرده گذاری ها ایجاد شود و در این کارگروه می تواند کارگزاران هم دعوت شوند. به عنوان مثال کره جنوبی در حوزه ابزارهای مشتقه و اوراق بهادار قابل تبدیل پیشرفت‌هایی خوبی داشته است و ما هم به دنبال توسعه در این حوزه ها هستیم و می توانیم از تجربیات آنها استفاده ببریم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان امضا این تفاهم نامه را به دو کشور تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد همکاری هایی سازنده ای در راستای توسعه بازارهای این دو کشور انجام شود.

تصویر: