جزئیات لغو تحریم‌های ایران

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

جزئیات لغو تحریم‌های ایران

طبق جزئیات منتشر شده از سوی مقامات رسمی اتحادیه اروپا، گروه کوچکی از صنایع اروپایی از حوزه بیمه تا فلزات گران‌بها از بابت کاهش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که از روز دوشنبه (20 ژانویه) آغاز می‌شود، سود خواهند برد.

وال استریت ژورنال در گزارشی درباره رفع برخی تحریم‌ها علیه ایران از دوشنبه هفته آینده نوشت شرکت‌هایی اجازه خواهند یافت خدماتی مانند حمل ونقل و بیمه را به عنوان مثال برای صادرات نفت خام ایران با کشتی به شش کشوری که هنوز مشمول تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمینه خرید نفت نیستند فراهم کنند.

این شش کشور که هنوز شامل تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نشده‌اند هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان هستند.

این کشورها که پیش از این برای کاهش واردات نفت از ایران برنامه ریزی کرده بودند اجازه خواهند یافت سطح واردات نفت خام خود از ایران در همان سطوح پیش از توافق نگه دارند.

مدیران برخی از بزرگترین شرکت‌های فرانسه شامل غول‌های انرژی جی.دی.اف سوئز و آلستوم قرار است ماه آینده میلادی به تهران سفر کنند که این سفر نشان دهنده موج جدیدی از حضور شرکت‌های غربی در ایران در نتیجه کاهش تحریم ها علیه ایران است.

توافق ایران و شش کشور قدرتمند جهان از دوشنبه 20 ژانویه اجرایی می‌شود اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران طبق برنامه محدود سازی انرژی هسته‌یی‌هایش گام برداشته است.

پیش بینی می‌شود که دیپلمات‌های غربی روند برنامه هسته‌یی ایران را در چند ماه گذشته مورد تایید قرار دهند.

طبق اعلام مقامات رسمی اتحادیه اروپا، در همین حال وزرای امور خارجه اتحادیه در بروکسل نیز به احتمال زیاد رفع تدریجی تحریم علیه ایران را مورد تایید قرار دهند.

دوطرف امیدوارند مذاکرات بتواند طبق برنامه زمان بندی شده به توافق نهایی بینجامد.

توافق ایران و کشورهای 1+5 به شرکت های اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا محصولات پتروشیمی ایران را بخرند، وارد کنند، بیمه کنند یا آن‌ها را جابجا کنند.

ممنوعیت تجارت طلا و فلزات گران‌بها توسط ایران احتمالا به حالت تعلیق در خواهد آمد. همچنین خرید تجهیزات سنگین نیز می‌تواند از دیگر مواردی باشد که تحریم‌های مربوط به آن لغو شود.

محدودیت‌ها روی جابجایی پول با ایران نیز تسهیل خواهد شد. جابجایی پول برای اهداف انسان دوستانه بدون نیاز به مجوز به 100 هزار یورو محدود شده است.

در حالی که این رقم برای موارد شخصی به 40 هزار یورو می‌رسد.

طبق توافق انجام شده محدودیت‌های جابه‌جایی پول 10 برابر تسهیل شده و میزان آن افزایش یافته است.

به علاوه ایران در حال دسترسی به 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود در بانک های خارجی است که می تواند این پول را از طریق سیستم مالی اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار دهد.

تصویر: