داغ‌ترین بورس‌های جهان در سال 2012با مقیاس کوچک بوده‌اند

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

داغ‌ترین بورس‌های جهان در سال 2012با مقیاس کوچک بوده‌اند

مجله «فورچون» در گزارش «بهترین سرمایه‌‌گذاری‌های جهان» 5 بورس داغ‌ جهان در سال 2012 را معرفی کرده است.بر اساس رتبه‌بندی این مجله، بورس کاراکاس در ونزوئلا داغ‌ترین بورس جهان در سال 2012 شناخته شده است.
شاخص بورس کاراکاس در این سال با رشد 219 درصدی مواجه شده و ارزش مبادلات این بورس از ماه ژانویه، بیش از 3 برابر شده است.رونق بانک‌ها مهمترین علت رشد شاخص بورس کاراکاس در سال گذشته میلادی عنوان شده است.ارزش سهام 2 بانک‌ «بی‌بی‌وی‌ای» و «بانکو پراوینشیال» ونزوئلا در این سال بیش از 200 درصد رشد داشته است.بورس مصر با رشد 55 درصدی شاخص، دومین بورس داغ جهان عنوان شده است. این بورس در سال 2011 با افت 50 درصدی شاخص روبرو شده بود. بورس مصر در ماه ژوئن با پیروزی محمد مرسی رئیس‌جمهور این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری با رشد زیادی روبرو شد. این گزارش از بورس ترکیه به عنوان سومین بورس داغ جهان در سال 2012 با رشد 43 درصدی شاخص یاد کرده است. رشد اقتصادی ترکیه در سال 2012 با کاهش روبرو بوده، اما به علت صادرات قوی از رکود در امان مانده است.پیش‌بینی شده است که تولید ناخالص داخلی این کشور در 2 سال آینده افزایش یابد.در ابتدای ماه جاری، موسسه رتبه‌بندی «فیچ» رتبه اعتباری ترکیه از لحاظ سرمایه‌گذاری را برای نخستین بار در 2 دهه گذشته، کاهش داد که سبب شد شاخص بورس استامبول به بالاترین میزان برسد و رکورد ثبت کند. بر اساس این گزارش، شاخص بورس کراچی در سال 2012 به بالاترین میزان رسید و چهارمین بورس داغ جهان نام گرفت. علت این افزایش سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی پاکستان عنوان شده است.شاخص بورس کراچی رشد 33 درصدی را در سال 2012 تجربه کرده است.بانک مرکزی پاکستان در ابتدای سال 2012 نرخ سود بانکی در این کشور را از 12 درصد به 10 درصد کاهش داد. بورس نیجریه به عنوان دومین اقتصاد بزرگ آفریقا، در سال 2012 با رشد 31 درصدی نسبت سال گذشته در رتبه پنجم بورس‌های داغ دنیا قرار گرفت.شاخص این بورس پس از آن که موسسه‌های رتبه بندی «استاندارد اند پورز» و «مودی» رتبه اعتباری این کشور را افزایش دادند، با بالاترین رشد روبرو شد.به عقیده بیل روکو تحلیلگر ارشد سرمایه‌گذاری، بورس‌هایی که با بیشترین رشد روبرو بوده‌اند، کمتر تحت تاثیر وقایع خارجی قرار گرفته‌اند و از اخبار اقتصادی و سیاسی محلی خود بهره برده‌اند.بر اساس این گزارش، اکثر بازارهایی که بهترین عملکرد را داشتند، از نظر نقدینگی و حجم کوچک هستند، این بازارها نظر سرمایه‌گذاران، مدیران صندوق‌ها و آژانس‌های اعتبارسنجی را به خود جلب کرده‌اند.

تصویر: