زنان با 20 و مردان با 25 سال سابقه می توانند تقاضای بازنشستگی كنند

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

زنان با 20 و مردان با 25 سال سابقه می توانند تقاضای بازنشستگی كنند

' محمد رضا مسلمی ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،‌اظهار داشت: شرایط و ضوابط بازنشستگی پیش از موعد ،در ماده 94 قانون بودجه سال 1391 تشریح شده و اجرای این قانون نیاز به ابلاغ و بخشنامه ندارد و دستگاهها می توانند با استناد به این ماده آن را اجرا كنند.

ماده 94 قانون بودجه سال 1391 كل كشور به این شرح است : 'بازنشستگی پیش از موعد كاركنان دولت با موافقت بالاترین مقام اجرائی دستگاه یا مقام مجاز موضوع مواد (52) و (53) قانون محاسبات عمومی و بدون سنوات ارفاقی و مشروط به حذف یك پست سازمانی به ازای هر بازنشسته پیش از موعد مجاز است. اجرای این حكم از محل منابع دستگاهها و واگذاری اموال دولتی قابل پرداخت است.'

مسلمی اظهار داشت :امسال ،‌دو شرط برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد كاركنان دولت منظور شده كه یكی از آنها چشم پوشی از سنوات ارفاقی و دیگری حذف یك پست سازمانی است ؛ همچنین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این حكم از محل منابع دستگاهها و واگذاری اموال دولتی باید تامین شود .

مدیر كل دفتر جبران خدمات، تاكید كرد كه ‌تنها امتیاز قانون بازنشستگی پیش از موعد، فراهم ساختن این امكان برای كارمندانی است كه تمایل دارند زودتر از نظام اداری خارج شوند.

مسلمی تاكید كرد كه سنوات خدمت افرادی كه از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده می كنند باید سنوات خدمت در دستگاههای دولتی باشد و پرداخت بیمه ملاك نیست .

وی افزود: این قانون مربوط به سال 1391 است و كسانی كه بخواهند در سال 1391 از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده كنند، به ازای 25سال خدمت ، 25 روز حقوق دریافت خواهند كرد ( زنان به ازای 20 سال ،‌20 روز حقوق ) ،همچنین دستگاه مربوطه باید با حذف یك پست سازمانی موافقت كند .

گفتنی است كه قانون بازنشستگی پیش از موعد كاركنان دولت در سال 1386 تصویب شد . بر اساس این قانون كاركنان دولت می توانستند با 25 سال سابقه و 30 روز حقوق ( كارمندان زن با 20 سال سابقه و 25 روز جقوق ) بازنشسته شوند .

این قانون همزمان با بررسی لایحه بودجه سال 1390 در اردیبهشت ماه سال گذشته به پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با وجود مخالفت دولت بمدت پنج سال ( از سال 1390 تا 1394 ) تمدید شد ، ولی در عمل به دلیل نبود اعتبار، اجرای آن در سال 1390 با كندی بسیار روبرو بود.

با اضافه شدن دو شرط جدید حذف سنوات ارفاقی و حذف پست سازمانی در قانون بودجه سال 1391 كل كشور برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد به نظر می رسد ، تعداد متقاضیان كاهش یابد.

تصویر: