سرمایه‌‌گذاران خارجی ایران را بهشت معدن می‌دانند

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

سرمایه‌‌گذاران خارجی ایران را بهشت معدن می‌دانند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری همایش معدن و صنایع معدنی، مجید پور مقدم در این همایش با تشریح وضعیت معادن کشور با بیان اینکه ایران در مقام دهم دنیا از نظر تنوع معدنی قرار دارد، اظهار داشت: تعداد کل معادن کشور به 5 هزار و 700 فقره می‌رسد که از این تعداد، 4 هزار و 600 معدن فعال است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی، ایران را به عنوان بهشت زمین شناسی و آلبوم مواد معدنی می شناسند، چرا که 62 نوع مواد معدنی تاکنون در کشور کشف شده است.

سجاد غرقی، رییس کمیسیون تولید انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نیز در این همایش گفت: حدود 5 درصد از کل ذخایر سنگ آهن کشور در اختیار بخش خصوصی و 91 درصد از ذخایر اکتشاف شده در دست 7 شرکت بخش دولتی و بقیه در دست تعاونی‌ها است.

وی افزود: بخش خصوصی واقعی باید سهم بیشتری در این عرصه داشته باشد و دولت باید امکان انباشت سرمایه را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه دولت می‌تواند با سیاست‌های تشویقی یا تنظیم قانون و مقررات، هدایت سرمایه‌ها را به سمت فعالیت‌های معدنی تسهیل کند، گفت: افزایش تولید معدنی توسط بخش خصوصی بهترین راه تقویت این بخش است و به رشد اقتصاد ملی منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتظار این نیست که دولت به سرعت معادن بزرگ دولتی را به بخش نحیف خصوصی واگذار کند، گفت: با نگاهی به تجارب ناموفق خصوصی سازی در بلوک شرقی پس از فروپاشی شوروی، می‌توان دید خصوصی سازی تدریجی باید از مسیر تقویت بخش خصوصی واقعی و نهاد سازی انجام شود.

رئیس کمیسیون تولید انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: بخش خصوصی خواهان این است که دولت جدید با تغییر قوانین و مقررات زمینه‌ تقویت این بخش را فراهم کند و با وضع انواع عوارض و مقررات فرصت رشد را از این بخش نگیرد.

وی تأکید کرد: دولت نباید نگران باشد که بخش خصوصی تولید ثروت می‌کند و امکان سرمایه گذاری های بزرگ معدنی و تشکیل کنسرسیوم های تولیدی و بازرگانی بزرگ را ایجاد می‌کند، بلکه دولت باید کمک کند که این امر با سرعت گسترش یابد.

غرقی حضور در بازار چین و همچنین تغییرات نرخ ارز را فرصتی دانست که در حوزه سنگ آهن پیش آمده است و باید این بخش بتواند از این فرصت استفاده کند، چرا که این فرصت زیاد طول نخواهد کشید.

غرقی به مقایسه حجم ذخایر و حجم تولید سنگ آهن در کشورهای چین، استرالیا، هند و ایران پرداخت و گفت: سهم کشور چین از ذخایر سنگ آهن دنیا 8.3 درصد است، در حالی که سهم تولید سنگ آهن این کشور در سال 2010 معادل 37.5 درصد گزارش شده است.

وی افزود: در استرالیا نیز که یک کشور معدنی در دنیا شناخته شده است، نسبت‌ها برابری می‌کند و هند نیز سهم تولیداتش بیش از سهم ذخایرش است، نسبت ذخایر به تولید در ایران نیز یک نسبت برابر دارد.

وی ادامه داد: این مطلب گویای این است که ما شرایط ویژه‌ای نداریم و بحث استخراج بیشتر از ظرفیت قطعاً در ایران صدق نمی‌کند و از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت، در صورتی که این فعالیت غیراقتصادی بود، استرالیا و برزیل این کار را انجام نمی‌دادند و در زنجیره فولاد فعالیت خود را خلاصه می‌کردند.

غرقی ادامه داد: اگر بخواهیم ارزش افزوده هر قسمت زنجیره را با موضوع قیمت مقایسه کنیم، می بینیم که اگر پتانسیلی تبدیل به معدن شود، ارزش افزوده‌ 250 درصدی ایجاد می‌شود و وقتی کلوخه به سنگ آهن دانه بندی شده تبدیل می‌شود نیز 180 درصد ارزش افزوده پیدا می‌کند و این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه جمع این ارزش افزوده‌ها به 710 درصد ارزش افزوده می‌رسد.

همچنین غلام‌محمد زارعی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این همایش گفت: بخش معدن سهم قابل توجهی در اقتصادهای بزرگ دنیا به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: با این حال علی رغم همه تلاش ها، نتوانسته ایم در این بخش به شکوفایی لازم دست یابیم.

زارعی با اشاره به این که فعالیت های معدنی امروزه نقش ویژه‌ای در اقتصاد جهان دارند، تصریح کرد: به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در بخش معدن، می‌توان 2.8 دلار وارد اقتصاد کشور کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش معدن همانند سایر بخش ها همواره با چالش هایی مواجه بوده است، افزود: تولید کلید اصلی مشکلات کشور است، در این صورت اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد می‌شود و همزمان می‌توان میزان صادرات غیرنفتی را افزایش داد.

محمدرضا گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این همایش با تأکید بر لزوم تدوین نقشه راه به عنوان راهکار حل موانع موجود در بخش معدن، گفت: در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت در کمیسیون صنایع مجلس نیز بر این موضوع تأکید شد.

وی، یکی از مشکلات بخش های مختلف صنعت به ویژه معدن را نبود استراتژی عنوان کرد.

تصویر: