سرمایه گذاری 24.7 میلیارد دلاری برای صنعت نفت/تسهیلات تازه برای کاهش ریسک سرمایه گذاری

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

سرمایه گذاری 24.7 میلیارد دلاری برای صنعت نفت/تسهیلات تازه برای کاهش ریسک سرمایه گذاری

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت نفت ،عزت الله زارعی هنزکی اظهار داشت : سودآوری بالا و اطمینان از بازگشت سرمایه و همچنین ارائه ضمانت های مربوطه، لازمه ایجاد یک محیط با ثبات سرمایه گذاری است؛ در عین حال حوزه نفت و گاز به خودی خود جزء کم ریسک ترین حوزه های سرمایه گذاری نه تنها در ایران بلکه در جهان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عواملی که در طراحی و تنظیم قراردادها دخیل خواهد بود عنصر تقسیم ریسک است، تصریح کرد: آنچه که سرمایه گذاری را برای سرمایه گذار جذاب می کند علاوه بر قالب و چارچوب قراردادی چگونگی تقسیم یا مدیریت ریسک موجود در موضوع سرمایه گذاری است که درجه اطمینان سرمایه گذار از برگشت سرمایه و سود ناشی از آن را تعیین می کند.

زارعی افزود: نیروی انسانی متخصص و با تجربه در مذاکرات، تقویت روحیه کار گروهی، بازنگری و تغییر الزمات قانونی، ایجاد هماهنگی داخلی بین تمام ارکان تصمیم گیری، ایجاد پایگاه تخصصی جامع چند زبانه جهت معرفی پروژه ها و فرایندهای کاری و تکریم سرمایه گذاران از دیگر عوامل موثر در جذب سرمایه گذار خارجی به شمار می رود.

معاون مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها، کنفرانس ها و سمینارهای داخلی و بین المللی، توجه به مدیریت استفاده از پتانسیل دفاتر و وابستگان سیاسی و تجاری در خارج از کشور نیز در جذب سرمایه گذار بویژه سرمایه گذاران خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است.

*تسهیلات تازه برای کاهش ریسک سرمایه گذاری

معاون مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران در خصوص قراردادهای بیع متقابل که در ردیف قراردادهای خدماتی یا service contractدسته بندی می شوند، اعلام کرد: تسهیلات تازه ای برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و همچنین واقعی شدن نرخ بازگشت سرمایه ROR در نظر گرفته شده است؛ بنابراین ورود به قرار دادهای شبه مشارکت یا واگذاری های آتی در حوزه نفت جذابیت ایجاد می کند.

*ابلاغ سند راهبردی به منظور تامین مالی پروژه های نفت و گاز

وی گفت: به منظور ایجاد پایداری در تامین مالی پروژه های نفت و گاز و جذب سرمایه، سند راهبردی سرمایه گذاری و بسته های اجرایی تدوین و ابلاغ شده که در آن راهکارهای مشخصی همچون فرایندها، مقررات، نیروی انسانی، تکریم سرمایه گذار بیان شده است.

زارعی با اشاره به اینکه در اصل قرار داد، نزدیک کردن اراده دو طرف برای حل موضوعی است، ادامه داد: در جریان سرمایه گذاری، سرمایه گذار عنصر اصلی است به همین خاطر باید در اصلاح قراردادها به خواست و انتظارات سرمایه گذاران، تسهیل در جریان سرمایه گذاری، حل مشکلات ناشی از تحریم و شناسایی ریسک طرفین توجه کافی صورت گیرد.

معاون مدیرعامل در امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: تنها اصلاح قرارداد نمی تواند منجر به افزایش جذب سرمایه شود بلکه باید علاوه بر مسایلی از قبیل میزان سود، به زمان بازگشت سرمایه، تضمین اصل و سود سرمایه، حمایت های قانونی و اصلاح فرایندهای جذب سرمایه همچون کوتاه کردن فرایند های اداری، اطلاع رسانی صحیح، ارائه اطلاعات مناسب نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه، امروزه و با توجه به شرایط موجود، تنوع بخشی به روش های تامین مالی یک ضرورت انکار نشدنی و حیاتی است، افزود: متاسفانه صنعت نفت مدت ها از خط اعتباری و فاینانس و ابزارهای نوین سرمایه گذاری و تامین مالی غافل بوده است و از توان شرکت های داخلی نیز در بسیاری از موارد استفاده نکرده است.

زارعی اظهار کرد: از آنجایی که صنعت نفت و گاز نیازمند حجم عظیمی از سرمایه گذاری است، تمرکز بر یک یا چند روش و غافل شدن از سایر روش های جایگزین، امنیت سرمایه گذاری را به مخاطره انداخته و موجب عدم اطمینان از اجرای پروژه های آتی برنامه ریزی شده، می شود.

معاون مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه انتشار اوراق مشارکت ریالی و ارزی یکی از روش های تامین مالی از طریق جذب سرمایه های کوچک مردم است، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت بانک های داخلی بر اساس ماده 22 قانون عملیات بانکی بدون ربا و نیز معرفی سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی، همچنین راه اندازی صندوق های انرژی با بانک های مختلف هم رویکردهایی بوده که به همین منظور بکار گرفته شده اند.

*تامین مالی 24.7 میلیارد دلاری برای پروژه های نفت و گاز

وی اضافه کرد: درعین حال در سال 1391 مبلغ 24.7 میلیارد دلار برای پروژه های نفت و گاز تامین مالی انجام شده است، ضمن اینکه روش های دیگری مانند، تاسیس صندوق سرمایه گذاری با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه نیز پیگیری شده است.

زارعی تاکید کرد: یکی از موارد مخل جذب سرمایه گذار وجود بروکراسی، فقدان بسته های سرمایه گذاری، عدم وجود نظام برنامه ریزی شده برای جریان اطلاعات بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر است؛ به همین منظور کاهش بروکراسی و ایجاد شفافیت، روش مناسب اطلاع رسانی درباره فرصت های سرمایه گذاری نفت و گاز در دستور کار معاونت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت قرار گرفته است.

معاون مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: طراحی وب سایت با آدرس Investment.nioc.ir که در آن اهداف، فرآیند سرمایه گذاری، ملاحظات حقوقی و قراردادی و پروژه های توسعه صنعت نفت معرفی شده است از دیگر اقدامات این واحد بوده است.

وی اعلام کرد: در این وب سایت فرم هایی وجود دارد که علاقمندان با توجه به حجم سرمایه مورد نظرشان می توانند این فرم ها را تکمیل و ارسال کنند و معاونت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران نیز هم در وب سایت خود و در شرکت ملی نفت ایران آماده ارائه شرایط قراردادها و مشاوره به سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

زارعی تشریح کرد: وظیفه ذاتی معاونت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ساماندهی، جذب، هدایت و حمایت از سرمایه گذاری های بخش غیر دولتی است.

معاون مدیر عامل در امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: ایران یکی از بزرگترین دارندگان منابع هیدروکربوری در جهان بوده و بدیهی است این حجم از منابع برای توسعه نیازمند جذب سرمایه است، از این رو این معاونت با هدف برنامه ریزی دقیق تر برای جذب سرمایه و تعیین چشم انداز توسعه صنعت نفت، اقدام به تنظیم سند راهبردی کرده است.

به گفته زارعی هنزکی، در این سند ملاحظات راهبردی و 43 نوع فعالیت در حوزه سرمایه گذاری مشخص شده است که برنامه های بخش های مختلف را تعیین می کند و از بهمن ماه 1391 وارد مرحله عملیاتی شده است.

زارعی افزود: بر اساس این سند، بسته های اجرایی تهیه و برای واحد ها و شرکت های ذیربط برای اقدام ارسال شده است.

تصویر: