ضرورت تدوین قانون جامع حفظ حقوق مالکیت فکری در کشور

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

ضرورت تدوین قانون جامع حفظ حقوق مالکیت فکری در کشور

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سالن اجلاس سران گفت: حضور رئیس‌جمهور نشان‌دهنده عنایت ویژه دولت به گفتمان علم و فناوری است که به گفته مقام معظم رهبری باید به گفتمان قالب تبدیل شود و در راهبردهای اقتصاد مقاومتی نیز نقش اساسی دارد.

وی افزود: تاریخ آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی نشان‌دهنده دستاوردهای بسیاری است و یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم در دولت یازدهم تکمیل زنجیره تبدیل علم به ثروت به شمار می‌رود.

به گفته وزیر علوم شمار مقالات منتشر شده از نتایج کار پژوهشی در سال 57 کمتر از 700 مقاله بوده است ولی امسال بیش از 25 هزار مقاله در فهرست‌های معتبر بین‌المللی داشته‌ایم که این آمار قابل اعتنا است ولی انتهای کار نیست.

فرجی‌دانا عنوان کرد: به تازگی در مورد تولید علم کشور و انتشار مقالات و ثبت در عرصه‌های جهانی نیز انتقاداتی صورت گرفته است، اگر ما به تولید علم به عنوان حلقه اول تبدیل علم به ثروت نگاه کنیم ثبت مقالات و نشر آن اول کار نیست بلکه یک محصول جانبی محسوب می‌شود و وسیله‌ای برای به نقد کشیدن دستاوردها است.

وی اضافه کرد: البته به برخی بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها به طور نادر مبتلا هستیم ولی اینکه وجود بداخلاقی‌ها در حوزه پژوهش سبب شود تمام دستاوردها زیر سوال برود انصاف نیست زیرا حتما دستاوردهای ما با ارزش است که برخی قصد تقلب در آن را دارند.

وزیر علوم گفت: سیاست‌های بسیاری را برای تکمیل بخش اول حلقه تولید علم و ثروت تدوین کرده‌ایم به طوری که 34 پارک علم و فناوری و شهرک علمی تحقیقاتی با مراکز رشد مختلف عهده‌دار به موفقیت رساندن ایده‌های فناورانه هستند.

فرجی‌دانا اظهار داشت: دانشجویان دوره دکترا نیز یکی از محورهای توسعه آموزش عالی هستند بنابراین باید از تامین معیشتی برخوردار بوده و کیفیت این دوره‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم نبودن یک قانون برای حفظ حقوق مالکیت فکری را یکی از حلقه‌های مفقوده کشور دانست و گفت: باید یک سازمان متولی حفظ حقوق مالکیت فکری باشد.

وی افزود: حقوق مالکیت فکری و حمایت از آن را باید در قوه مجریه سازمان‌دهی کنیم و نباید موانع اقتصادی سبب شود تا از تلاش‌هایمان باز بمانیم.

تصویر: