کالا با ارز دولتی وارد و با ارز آزاد فروخته می‌شود/ تورم فعلی ریشه «روانی» دارد

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

کالا با ارز دولتی وارد و با ارز آزاد فروخته می‌شود/ تورم فعلی ریشه «روانی» دارد

محمود بهمنی در حاشیه سومین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بانکداری ربوی احتمال ورشکستگی بیش از بانکداری اسلامی است، زیرا در بانکداری متعارف همه پول و سود درنظر گرفته شده باید به سپرده‌گذار پرداخت شود، اما در بانکداری اسلامی چنین مسئله‌ای نیست و سود براساس بازدهی واقعی تعیین می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برنامه‌های این بانک برای کنترل تورم گفت: تورم پدیده‌ای است که ناشی از یک عامل مانند نقدینگی نیست، زیرا عوامل متعددی در نرخ تورم تأثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: وقتی قیمت کالاهای وارداتی افزایش می‌یابد، قطعاً بر افزایش قیمت کالاهای داخلی تأثیر دارد.

بهمنی تصریح کرد: باید بپذیریم که ما در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و به دلیل تحریم بانک مرکزی و بانک‌ها نقل و انتقال پول با مشکل انجام می‌شود.

بهمنی تأکید کرد: بنده بخش عمده تورم فعلی را ناشی از آثار روانی و هجوم بی‌دلیل برای خرید برخی اقلام می‌بینم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وجود برخی اختلالات‌ در افزایش نرخ ارز تأثیر داشته گفت: در اقتصاد باید مکانیزم‌ها اصلاح شود؛ در تمام دنیا پول واحد همان کشور در اقتصاد تأثیر می‌گذارد و پول کشور دیگری تأثیرگذار نیست، اما هم‌اکنون با ارز به عنوان کالا برخورد می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: حتی اگر ارز فراوان وجود داشته باشد، اما وقتی برخی دارایی‌های خود را به پول خارجی تبدیل می‌کنند، تقاضا افزایش یافته و به افزایش قیمت منجر می‌شود.

وی در مورد بورس ارز گفت: در حال حاضر کالاهایی با ارز مرجع 1226 تومانی وارد می‌شود و در 6 ماه گذشته کالاهایی گشایش LC شد که در حال وارد شدن به کشور است.

بهمنی افزود: وارکنندگان باید این کالاها را با ارز 1226 تومان به فروش برسانند اما متأسفانه این کالاها با توجه به قیمت ارز آزاد فروخته می‌شود؛ اگر واردکننده کالا با ارز دولتی کالا وارد کرده، نباید همان کالا را با ارز آزاد بفروشد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را پیگیری کند تا کالاهایی که با ارز دولتی تأمین اعتبار شده‌اند، اجازه فروش با قیمت ارز آزاد نداشته باشند.

وی افزود: نباید منابع کشور را به عده‌ای خاص بدهیم، به همین دلیل تلاش می‌کنیم فاصله قیمتی حذف شده و رانت از بین برود.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد پرتال ارزی گفت: این سامانه به منظور کنترل بازار و رصد استفاده از ارز از زمان ثبت سفارش تا ورود و ترخیص کالا، راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: این سامانه جلوی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم در اول مهر به بهره‌برداری خواهد رسید و در آن زمان دقیقاً ورود کالا از ابتدای گشایش ارز تا ورود کالا رصد می‌شود.

بهمنی در مورد استفاده برخی مؤسسات از نام ائمه اطهار اظهار داشت: از این مؤسسات می‌خواهیم قبل از آنکه بانک مرکزی اقدامی انجام دهد، این اسم را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: وقتی مؤسسه‌ای تخلف می‌کند و اسم ائمه اطهار دارد، اینگونه مطرح می‌شود که مؤسسه‌ای با نام یکی از معصومین پول‌ها را تصرف کرده و یا تخلفی انجام داده است.

بهمنی ادامه داد: برخی افراد هم از این اسامی سوءاستفاده می‌کنند که ما اعلام می‌کنیم به فکر تغییر این اسامی باشند، زیرا ما در آینده‌ای نزدیک سراغ این مؤسسات خواهیم رفت.

وی تأکید کرد: نرخ ارز مرجع افزایش نمی‌یابد و برای کالاهای اساسی ارز با نرخ 1226 تومان گشایش اعتبار می‌شود.

نقل از خبرگزاری فارس

تصویر: