سال نو مبارک - دکتر علی ثقفی

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

سال نو مبارک - دکتر علی ثقفی

 

آغاز سال 1392  به همه ملت ایران به خصوص به حسابداران عزیز مبارک باد . امید است سال نو را با سلامتی آغاز کرده باشید . عملکرد سال 1391 انجمن  درخشان است . چاپ مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی  علمی - پژوهشی ، مجله مطالعات حسابداری و حسابرسی  علمی - ترویجی و مجله دانش و پژوهش حسابداری به طور مستمر ادامه دارد . مجله دانش حسابداری مشترک با دانشگاه کرمان نیز دایر است ، دانشجویان دوره دوم DBA در حال آموزش هستند .

اعضای محترم انجمن و نمایندگان محترم وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شاهد بیشتر فعالیت های انجمن می باشند و مرتب از طرف انجمن گزارشگری می شود و از راهنمایی مسئولین بهره مند می شود . گسترش دانش حسابداری بسیار سریعتر از آن است که فکر می کنیم . برای به روز ماندن باید تلاش کنیم . میان بر زدن  برای گرفتن مدرک تحصیلی چه در داخل و چه در خارج کشور وجود دارد ولی سواد دار شدن میان بر ندارد . باید به طور مستمر تلاش کرد .

در سال 1391  همایش های متعددی برگزار شده است . بسیاری از این همایش ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم به حسابداری مرتبط بود . با وجود اینکه عناوین اصلی همایش ها اقتصاد یا مدیریت بود و در هیچکدام از زیر فصلها از واژه حسابداری استفاده نشده بود ولی ، به دلیل اهمیت حسابداری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ، حداقل یک سخنران  نیمی از وقت خود را به ابعاد گوناگون حسابداری تخصیص داده بود . این واقعه نوید بخش است و نشان می دهد که اکثر افراد تحصیل کرده به اهمیت حسابداری پی برده اند و حسابداری در ایران در مسیر صحیحی حرکت می کند و انشاا... در آینده نه چندان دور به جایگاه واقعی خود خواهد رسید .

مقررات گزارشگری مالی ، استاندارد های حسابداری و حسابرسی ، نظارت ، هدایت ، کنترل های داخلی ، جلوگیری از تقلب و فساد اقتصادی ، آموزش حسابداری و ... از جمله مباحث مطرح در همایش ها است . یکی از سوالات مطرح میزان پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری است .

موضع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مبتنی بر گسترش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است که مورد تایید و تاکید اکثریت جامعه دانشگاهی است . اما کاهش واحد های آموزشی دوره دکتری از سی و چند واحد به  هجده واحد درسی طی چندین سال گذشته مورد حمایت اکثریت نبوده و اعضای هیات علمی نگران کاهش کیفیت آموزش دوره دکتری می باشند . امید است با بازنگری در برنامه درسی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین بازنگری در آزمون ورودی دوره دکتری ، تمهیداتی اندیشیده شود که این نگرانی کاهش یابد . از جمله می توان به کاهش محدودیت های ارائه دروس پیش نیاز ( به خصوص برای ورودی هایی که تحصیلات کارشناسی و یا کارشناسی ارشد آنها غیر مرتبط است ) و تغییرات مناسب در مواد امتحانی و ضرایب آن نیز از اقداماتی است که نگرانی کیفیت را کاهش می دهد .

اگر بخواهیم در هر دانشگاهی یا موسسه آموزش عالی که دوره کارشناسی رشته حسابداری دایر کرده ، تنها یک نفر عضو هیات علمی تمام وقت در مرتبه استاد یاری داشته باشیم  ، باید بیش از  500 دکتری حسابداری جذب دانشگاه ها شوند . به این ترتیب گسترش دوره دکتری در دانشگاه های بزرگ هر استان ضروری است . 

در این برهه زمانی باید همه کمک کنیم تا دانشگاه های مستقر در شهر های بزرگ که به تازگی دوره دکتری دایر کرده اند موفق شوند . بهترین حمایت پذیرش راهنمایی رساله های دانشجویان است . به سردبیران محترم مجله های علمی - پژوهشی سفارش می کنم مرحله پذیرش مقالات مستخرج از رساله ها را کوتاه کنند و به همه استادان محترم حسابداری توصیه می کنم مقالات را سریعتر داوری نمایند تا دانشجویان زودتر بتوانند آماده دفاع از رساله خود شوند . 

امید است با حضور گرم جوانان و دعای خیر همگی شما ، حرکت های جدید و شتابنده در دانش حسابداری بتواند سر منشا خیرات و برکات بیشتری  برای کشور باشد .

 

هیچ کس بر در این خانه نخواهد کوبید 

و نمی گوید برخیز 

که صبح است بهار آمده است 

تو بهاری آری خویش را باور کن ( مجتبی کاشانی )

 

دکتر علی ثقفی - بهار 1392