معیارهای تجربی کیفیت سود

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

معیارهای تجربی کیفیت سود

چکیده

سود حسابداری مهمترین و اصلی­ترین منبع اطلاعات مختص شرکت است. سرمايه گذاران، اعتباردهندگان و سايرين، سود و اجزاي آن را به طرق مختلف و براي مقاصد متفاوت جهت ارزيابي دورنماي جريان هاي نقدي سرمايه گذاري ها يا وام هاي اعطائي استفاده مي کنند و برای اخذ تصمیمات سرمایه­گذاری، به سود بیش از هر معیار دیگری توجه می­کنند.

وقوع بحران­های مالی، اعتبار سامانه گزارشگری مالی در جلب اعتماد سرمایه­گذاران، اعتباردهندگان و سایر ذینفعان را خدشه­دار ساخت. به دنبال این بحران­ها پژوهشگران و تحلیلگران مالی توجه را از تأکید صرف بر سود به کیفیت سود معطوف کردند. ارزيابي کيفيت سود به استفاده کنندگان صورت­هاي مالي در امر قضاوت درباره قطعيت سود جاري و پيش بيني سودهاي آتي کمک مي کند. از آنجا که کیفیت سود مفهومی بر پایه محتوا است، لذا امکان ارائه تعریفی جامع از آن وجود ندارد و برای اندازه­گیری آن از معیارهای متفاوتی استفاده می­کنند. این مقاله ضمن تبیین مهمترین معیارهای تجربی کیفیت سود در ادبیات موضوعی به معرفی مهمترین مدل­های آن سازه­ها می­پردازد.

شماره نشریه: 
12
فصل انتشار: 
فایل PDF: 
سال انتشار: